کلینیک کاردرمانی آریان

اخبار اوتیسم

  • صفحه اصلی
  • کودکان مبتلا به اوتیسم در دوره ویروس کرونا
کودکان مبتلا به اوتیسم در دوره ویروس کرونا

کودکان مبتلا به اوتیسم در دوره ویروس کرونا

همه گیری بیماری کرونا در حال انجام است ، بیماری ناشی از ویروس کرونای جدید. از آنجا که هنوز هیچ درمانی یا واکسنی برای این بیماری وجود ندارد ، انجام اقدامات پیشگیری از اهمیت زیادی برخوردار است.

این اقدامات برای همه افراد از جمله افراد مبتلا به اوتیسم یکسان است. با این حال ، باید این را در نظر داشته باشیم که کودکان مبتلا به اوتیسم نیز به دلیل مشکلات موجود در ارتباطات اجتماعی ، الگوهای رفتاری کلیشه ای و سایر خصوصیاتی که با اوتیسم همراه هستند ممکن است نیازهای خاصی به حمایت داشته باشند.

كودكان مبتلا به اوتیسم ممكن است مقاومت جدی در برابر تغییر نشان دهند. بسته شدن مهدکودک ها ، مدارس ، کلینیک های کاردرمانی کودکان اوتیسم و سایر امکاناتی که کودکان مبتلا به اوتیسم روزانه در آن شرکت می کنند و یا از آن استفاده میکنند، می تواند تنش بیشتری ایجاد کند.


برای اینکه کودک مبتلا به اوتیسم به آرامش برسد ، لازم است کارهای روزمره جدیدی معرفی شود. هر مرحله از کارهای روزمره باید قابل پیش بینی باشد. کاردرمانی برای این منظور از برنامه های بصری برای کودکان استفاده می کند.

قبل از اینکه کودک اوتیسم چنین اطلاعاتی را از منابع دیگر بشنود ، به کودک مبتلا به اوتیسم باید آموزش داده شود که چگونه در هنگام اپیدمی رفتار کند. داستانهای اجتماعی روش خوبی برای کمک به کودک است تا درک کند که چه اتفاقی می افتد و چه کاری باید انجام دهد.
مدتی به کودک مبتلا به اوتیسم بدهید تا اطلاعاتی که به آنها گفته اید را پردازش کند. برای از بین بردن استرس ناشی از این وضعیت جدید ، برخی از کودکان باید نقش بازی کنند و مرتباً سؤال کنند.

ممکن است کودک از آنچه می شنود " دست پاچه " شود ، بنابراین به صورت کلیشه ای همان سؤالات را می پرسد ، گرچه قبلاً چندین بار جواب همان را شنیده باشد.

اگر این اتفاق افتاد ، یک قانون را معرفی کنید. به عنوان مثال ، سؤالاتی درباره ویروس کرونا می تواند بعد از هر وعده غذایی به مدت پنج دقیقه انجام شود. سعی کنید صادقانه ، به روشی متناسب با توانایی های آنها پاسخ دهید ، بدون اینکه باعث ترس شود. سؤالات کلیشه ای را خارج از زمان اختصاص یافته نادیده بگیرید.

 

اگر فرزند شما محتوای مرتبط با بیماری کرونا را در برنامه بازی خود گنجانیده است ، به آنها اجازه دهید این کار را انجام دهند. این روش آنها برای مقابله با آسیب است.

دسترسی به محتوا را در اینترنت کنترل کنید که سناریوهای فاجعه بار را نشان می دهد ، حتی اگر محتوا داستانی باشد.

یکی از بهترین راه های پیشگیری کرونا بهداشت دست است. ممکن است برای کودک مبتلا به اوتیسم غیر معمول باشد که دستهای خود را کمی بیشتر و به شکلی کمی متفاوت بشویید.
دست خود را به روشی که متخصصان توصیه می کنند بشویید و سعی کنید هر مرحله از این فعالیت را ثبت کنید. لیستی از تمام مراحل تهیه کنید و از اول آموزش آنها را شروع کنید. در این زمینه میتوانید از متخصصین کاردرمانی کودکان اوتیستیک کمک بگیرید.

 

وقتی به او گفته می شود "دست های خود را بشویید" باید کودک شیر را باز کند. اگر آنها این کار را نمی کنند ، به آنها کمک کنید. در ابتدا می توانید به آنها از نظر جسمی کمک کنید :دست خود را روی دست فرزندتان بگذارید و شیر را به هم وصل کنید. مطمئن شوید که با گذشت زمان کمتر و کمتر به آنها کمک خواهید کرد. اگر کودک به شیر رسید ، اما آن را باز نمی کند ، آرنج خود را به آرامی به سمت شیر ​​سوار کنید.

در مراحل بعدی کاهش کمک ، به بخشی از شیر که باید حرکت کند اشاره کنید. با فعالیت های موفق باید به آنها پاداش داده شود. بهتر است از پاداش هایی با بیان عبارت های ("عالی" ، "خوب" ...) استفاده کنید.

 

اگر کودک به پاداش های گفتاری پاسخ نمی دهد ، می توانید به روش دیگری به آنها پاداش دهید. سعی کنید با گذشت زمان جوایز را کاهش دهید. هنگامی که کودک مرحله اول شستن دست های خود را به دست آورد ، به مرحله بعدی بروید . وقتی دو مرحله اول به هم متصل شدند ، به مرحله سوم حرکت می کنیم و غیره.

از آنجا که دست ها باید حداقل 20 ثانیه شسته شوند ، به کودک خود کمک کنید تا مدت زمان آن را بفهمد. برای این منظور می توان از شیشه های ساعت ، تایمرهای مایع ، شمارش ، آواز خواندن با مدت مناسب و موارد مشابه استفاده کرد.

با نشان دادن چگونگی شستن دستها و همراهی با فعالیت خود با کلمات می توانید به کودکان مبتلا به اوتیسم کمک کنید. این تکنیک مدل سازی زنده نامیده می شود. اگر فرزند شما به فیلم ها علاقه مند است ، می توانید موارد ویدئویی را به آنها نشان دهید.

می توانید موارد ویدیویی خود را ضبط کنید (مدل سازی ویدیو). برخی از کودکان با تماشای خود در ضبط ویدیو ، با موفقیت بیشتری یاد می گیرند. در این صورت ، آنها را با تکمیل سکانس از فعالیت های فردی موفق ضبط کرده و آنها را در یک فیلم واحد ویرایش کنید. سپس ، به آنها نشان دهید که چگونه دستان خود را شستشو می دهند (خود مدل سازی ویدیویی).

 

مراقبان کودکان مبتلا به اوتیسم می توانند با سالم ماندن بیشترین کمک را داشته باشند. به همین دلیل مهم است که آنها تمام اقدامات محافظتی را انجام دهند. لیستی از افراد و خدماتی تهیه کنید که در صورت بیمار شدن می توانند به شما کمک کنند.برای اطلاعات بیشتر و مشاوره میتوانید از مراکز کاردرمانی کودکان کمک بگیرید.






لینک منبع

 

نظرات :

ارسال نظر

فیلدهای ستاره دار را حتما پرنمائید *

ارسال نظر

کلینیک کاردرمانی آریان

کلینیک کاردرمانی آریان

اپراتور

سلام دوست عزیز 😃

اگر نیاز به مشاوره دارید به صورت آنلاین تماس بگیرید.