کلینیک کاردرمانی آریان

اخبار کاردرمانی

  • صفحه اصلی
  • اصطلاحات گفتاردرمانی در مشکلات مربوط به خواندن کودکان
اصطلاحات گفتاردرمانی در مشکلات مربوط به خواندن کودکان

اصطلاحات گفتاردرمانی در مشکلات مربوط به خواندن کودکان

 

 

مشکلاتی که در روند خواندن کودکان پدید می آید زیر شاخه ای از ناتوانی های یادگیری می باشد. برای رفع مشکلاتی که مرتبط با خواندن و حتی نوشتن کودکان می شود، بهتر است با تعدادی کلمه و مفهوم در گفتاردرمانی کودکان آشنا شوید که ممکن است کودک شما در این موارد دچار مشکل باشد. با بررسی این مسئله که چرا فرزند شما در خواندن مشکل دارد، به عنوان یک متخصص گفتار درمانی اصطلاحات کلیدی خواندن برای کمک به شما در درک چالش های خواندن فرزندتان را معرفی خواهیم کرد.

 

1. رمزگشایی: رمزگشایی یک مهارت کلیدی در خواندن است. رمزگشایی شامل تطابق حروف با صداهای آنها و ترکیب آن صداها با یکدیگر برای تشکیل یک کلمه است. این به بچه ها اجازه می دهد کلماتی را که تا به حال به صورت کتبی و نوشته شده ندیده اند صدا کنند یا بفهمند.

2. کلمات بینایی: اینها کلماتی هستند که انتظار می رود کودکان بدون نیاز به صداگذاری آنها را تشخیص دهند. آنها به عنوان کلمات بینایی یا کلمات ستاره شناخته می شوند. برخی از آنها نمی توانند صدا شوند، بنابراین کودکان باید بتوانند به طور خودکار آنها را تشخیص دهند تا خوب بخوانند.

3. تسلط: تسلط، توانایی خواندن با سرعت خوب و بدون اشتباه است. این مهارت همچنین شامل خواندن با احساس و لحن مناسب برای مطابقت با کلمات خوانده شده است. حتی کودکانی که مهارت رمزگشایی و تشخیص درست کلمه دارند می توانند با مشکلاتی در تسلط روبرو شوند.

4- آگاهی واجی: این مهارت زبان پایه و اساس یادگیری خواندن است. این توانایی شنیدن و پخش شدن صداها به زبان گفتاری مانند ساختن قافیه ها است. این اجازه می دهد تا کودکان هجا را بشناسند و متوجه شوند که صداها مشابه یا متفاوت هستند.

5- مداخله گفتاردرمانی: مدارس معمولاً دارای برنامه یا مجموعه ای از مراحل هستند که به کودکان کمک می کند تا در مناطق چالش برانگیز پیشرفت کنند. اما گاهی پیش میاید که مدت محدود و کیفیت این مداخله به اندازه ی کافی برای کودکانی که با ناتوانی یادگیری و یا اختلالات یادگیری همراه هستند  کافی نبوده و این کودکان نیازمند مداخله ای اختصاصی و موثر باشند. این نوع از مداخلات که به صورت خاص برای این کودکان توسط متخصص گفتاردرمانی تنظیم می شود به مداخلات کلینیک های گفتاردرمانی کودکان مربوط می شود.

6. ارزیابی گفتاردرمانگر: وقتی دانش آموزان در حال خواندن (یا هر مهارت یادگیری) هستند، مدارس ممکن است این مشکل ها را متوجه شوند و بررسی کنند تا بدانند این مشکل از چیست و این یک ارزیابی نامیده می شود. بنابراین معلمان نیز از جمله کسانی هستند که می توانند والدین را برای مراجعه به کلینیک گفتاردرمانی کودکان راهنمایی کنند.

7. دیسلکسی یا نارساخوانی: دیسلکسیا یک بیماری شایع است كه باعث خواندن می شود. همچنین می تواند بر مهارت هایی املایی، نوشتاری و ریاضی کودکان تأثیر بگذارد. نارساخوانی در اثر ژن ها و اختلال در مغز ایجاد می شود و باعث کاهش رشد کودکان می شود. اما مطالعات نشان می دهد که مغز با دستورالعمل مناسب می تواند تغییر کند.

8. دستورالعمل چند حسی: کودکان به روش های مختلف یاد می گیرند. این روش کاردرمانی و گفتاردرمانی در تدریس به آنها بیش از یک راه برای برقراری ارتباط و یادگیری مفاهیم می دهد.  یک متخصص کاردرمانی و یا گفتاردرمانی کودکان با اسفتاده از این روش از حواس مختلف مانند لمس، صدا و حرکت استفاده می کند. این تکنیک اغلب بخشی از برنامه های خواندن برای کودکانی که با این اختلال مشکل دارند استفاده می شود.

9. اورتون - گیلینگام: Orton-Gillingham یک رویکرد آموزشی است که برای کودکانی که با دشواری متن ها را می خوانند طراحی شده است. گفتاردرمانی با ترکیب مداخلات کاردرمانی کودکان از تکنیک های چند حسی برای آموزش مهارت های خواندن استفاده می کند. این تکنیک ها بسیار ساختار یافته است، و با گذشت زمان بر مهارت ها تقویت می شود. OG پایه ای برای چند برنامه خواندن است که به کودکان در چالش های خواندن کمک می کند.

 

اگر فرزند شما در خواندن مشکل دارد، روشهای زیادی در کلینیک گفتاردرمانی کودکان وجود دارد که می توانید به او کمک کنید. تکنیک های چند حسی را که می توانید در خانه استفاده کنید، کشف کنید و در مورد چگونگی انتخاب كتاب برای خواندن فرزند خود، از یك مشاور یا متخصص گفتاردرمانی کودکان راهنمایی بگیرید و یا حتی از طریق گفتاردرمانی آنلاین برنامه های مداخلات را برای کار با کودک خود دریافت کنید.

 

 

 

لینک منبع

 

نظرات :

ارسال نظر

فیلدهای ستاره دار را حتما پرنمائید *

ارسال نظر

کلینیک کاردرمانی آریان

کلینیک کاردرمانی آریان

اپراتور

سلام دوست عزیز 😃

اگر نیاز به مشاوره دارید به صورت آنلاین تماس بگیرید.