کلینیک کاردرمانی آریان

گفتاردرمانی

  • صفحه اصلی
  • اضطراب در ارتباط با لکنت زبان در گفتاردرمانی کودکان
اضطراب در ارتباط با لکنت زبان در گفتاردرمانی کودکان

اضطراب در ارتباط با لکنت زبان در گفتاردرمانی کودکان

۱. تاثیر گفتاردرمانی برای لکنت زبان در زندگی کودکان و بزرگسالان

 

 

 


تاثیر گفتاردرمانی برای لکنت زبان در زندگی کودکان و بزرگسالان

 
در حالی که لکنت زبان زندگی تقریباً 1 تا 2 درصد از بزرگسالان و حدود 4/4 درصد از کودکان را تحت تأثیر قرار می دهد، تأثیر سلامت روان این اختلال تا حد زیادی در بین مراجعین کلینیک گفتاردرمانی و افراد دیگر ناشناخته مانده است. این به نوبه خود، باعث به خطر افتادن تأثیر كامل در درمان آسیب شناسی گفتار و متخصص گفتاردرمانی می شود و از ورود افرادی كه به دنبال روشهای درمانی روانشناختی و گفتاردرمانی مبتنی بر شواهد هستند كه توسط متخصصین واجد شرایط بهداشت روان ارائه می شود، جلوگیری می كند. تحقیقات نشان می دهد که بیش از 20 درصد از کودکان 7-12 ساله که به دنبال درمان لکنت زبان هستند و حداقل 40 درصد از بزرگسالان، از یک اختلال اضطراب که با لکنت همراه است رنج می برند. علاوه بر لکنت زبان، یک اختلال اضطرابی آمیخته با لکنت زبان وجود دارد که، تأثیر چشمگیری بر رفاه اجتماعی و شغلی فرد می گذارد.
طبق یافته های تحقیقاتی در زمینه  گفتاردرمانی برای لکنت زبان کودکان متأسفانه در حال حاضر اطلاعات زیادی در مورد تأثیر سلامت روان یا اختلال اضطراب درهم آمیخته ناشی از لکنت زبان برای همه روشن نشده است. در حالی که نشان داده شده است که لکنت زبان به همان اندازه که مواردی مانند سکته مغزی، دیابت و بیماری های قلبی موجب اختلال در زندگی یک فرد می شوند، اما توجه و تبلیغات بسیار کمتری را به خود جلب می کند، و جامعه کشور ما آن را به خوبی درک نمی کند.
 
تشخیص زودهنگام لکنت زبان و دسترسی به آسیب شناس گفتار و متخصص گفتاردرمانی و در نتیجه در دسترس بودن کلینیک گفتاردرمانی کودکان و بزرگسالان همچنان از اهمیت بالایی برخوردار است، اگرچه برخی از خانواده ها به دلایل گوناگون ممکن است از گفتاردرمانی در منزل و یا حتی گفتاردرمانی آنلاین برای کودک خود استفاده کنند. برای برخی افراد لکنت زبان چیزی بیش از یک ناتوانی مربوط به لحظه صحبت کردن نیست و این افراد از اضطراب هایی که کودکان و حتی بزرگسالان ممکن است همراه لکنت زبان تجربه کنند بی اطلاع هستند. این درحالی است که مبتلایان به جلوگیری از برخوردهای اجتماعی و محدود کردن استفاده از کلمات در طول مکالمه می پردازند تا در حد امکان از صحبت کردن جلوگیری کنند. آنها می گویند آنچه می توانند بگویند به جای آنچه که می دانند را برای بیان کردن انتخاب می کنند. آنها بر اساس نگرانی از تأثیر عدم توانایی آنها در برقراری ارتباط و چگونگی درک لکنت آنها توسط دیگران، زندگی را انتخاب می کنند، تمامی این موارد اهمیت رشته گفتاردرمانی و مداخله گفتاردرمانی برای لکنت زبان را دو چندان می کند.
 
شکی نیست کودکانی که اضطراب قابل توجهی دارند باید به یک متخصص واجد شرایط مانند روانشناس بالینی مراجعه کنند. برای بسیاری از کودکان، رویکرد ترکیبی از یک متخصص گفتاردرمانی کودکان و روانشناس کودکان برای دستیابی به بهترین نتایج برای افرادی که لکنت زبان دارند مورد نیاز است.
 

 

نظرات :

ارسال نظر

فیلدهای ستاره دار را حتما پرنمائید *

ارسال نظر

کلینیک کاردرمانی آریان

کلینیک کاردرمانی آریان

اپراتور

سلام دوست عزیز 😃

اگر نیاز به مشاوره دارید به صورت آنلاین تماس بگیرید.