کلینیک کاردرمانی آریان

اخبار بیش فعالی

بررسی رابطه میان تغذیه و اختلال ADHD

بررسی رابطه میان تغذیه و اختلال ADHD

یک بررسی جدید نشان می‌دهد که برخی غذاها مانند : فست فودها  ، گوشت قرمز ، غذاهای فرآوری شده ، نوشیدنی‌های غیرطبیعی ، غذاهای لبنی کم‌چرب و چیپس سیب‌زمینی ممکن است برای کودکان با اختلال کم‌توجهی بیش‌فعالی ، مناسب نباشد.

طبق گفته دو پژوهشگر از بیمارستان یادبود در شیکاگو ، رژیم های نسبتا ً ساده‌ در چربی و غلات ، میوه‌ها و سبزیجات یکی از بهترین گزینه‌ها برای درمان اختلال کم‌توجهی بیش‌فعالی است . آن‌ها بیان کردند که مکمل‌های امگا ۳ و امگا ۶ اسیدهای چرب نیز برای کمک در برخی مطالعات کنترل‌شده ارائه شده‌است  که نشان میدهد رژیم غذایی یکی از عوامل ایجاد اختلال کم‌توجهی بیش‌فعالی است که والدین می‌توانند آن را کنترل کنند و نیز به این نتیجه رسیدند که تنها شواهد ضعیف از این باور گسترده که شکر تصفیه‌شده منجر به افزایش بیش‌فعالی می‌شود ، حمایت می‌کند . برخی اثرات روی فعالیت الکتریکی مغز مستند شده‌اند و hypoglycemia واکنش پذیر بعد از عکس‌های بزرگ از غذاهای شیرین ممکن است علت تغییرات رفتاری در برخی از کودکان اختلال کم‌توجهی بیش‌فعالی را توجیه کند .

آن‌ها همچنین مطالعات بررسی نقش‌های بالقوه کمبود روی و آهن در اختلال بیش فعالی/کم توجهی را بررسی کردند . در حال حاضر مشخص نیست که چنین کمبودهایی در این اختلال تاثیرگذار بوده باشند . محققان می‌گویند که کودکان دارای کمبودهای تایید شده باید بدون توجه به وضعیت اختلال خود مکمل‌های غذایی مناسب دریافت کنند .

آموزش عمومی در مورد الگوی تغذیه سالم و سبک زندگی برای پیش‌گیری یا کنترل ADHD ممکن است موفقیت بلند مدت بیشتری داشته باشد .آن‌ها پیشنهاد کردند که مداخلات مبتنی بر رژیم در کودکان ADHD زمانی مناسب است که کودکان واکنش‌های دارویی و یا شکست در درمان را تجربه کنند ویا والدین یا کودکان بخواهند تا تغییرات در کمبودهای غذایی را امتحان کنند .

از آنجا که بیش از ۸۰ میلیون کودک مبتلا به ADHD  وجود دارد و اختلال رفتاری ADHD  با مشکل تمرکزو رفتارهای تکانشی مشخص می‌شود، معمولا ًدرمان  با تغییرات رفتاری مانند سازگاری یک برنامه روتین منظم انجام می‌شود .

میتوان نتیجه گرفت که رژیم غذایی جایگزین درمان‌های واقعی نیست اگرچه گزینه‌های مختلفی وجود دارند که مضر نیستند و ممکن است مزایایی از جمله  مصرف مکمل امگا ۳ و آهن و روی را به همراه داشته باشند . اجتناب از غذاهای مرتبط بااختلال  ADHD ممکن است تفاوت زیادی در علائمADHD داشته باشد , اما قطع این غذاها ممکن است خطرات دیگری در زمینه سلامت مانند خطر ابتلا به اضافه‌وزن یا چاقی داشته باشد .

 

لینک منبع

 

نظرات :

ارسال نظر

فیلدهای ستاره دار را حتما پرنمائید *

ارسال نظر

کلینیک کاردرمانی آریان

کلینیک کاردرمانی آریان

اپراتور

سلام دوست عزیز 😃

اگر نیاز به مشاوره دارید به صورت آنلاین تماس بگیرید.