کلینیک کاردرمانی آریان

کاردرمانی اوتیسم

  • صفحه اصلی
  • اختلالات خواب در کودکان مبتلا به اوتیسم و درمان آن
اختلالات خواب در کودکان مبتلا به اوتیسم و درمان آن

اختلالات خواب در کودکان مبتلا به اوتیسم و درمان آن

 

خواب چیست

 

 

خواب یک دوره استراحت طبیعی مغز و بدن است که معمولا در این حالت هوشیاري به طور جزئی یا کامل از بین میرود، بنابراین حرکات بدن و پاسخ به محركهاي محیطی کاهش می یابد. خواب کافی یک نقش حیاتی در رشد حرکتی- ذهنی و شناختی کودکان و بزرگسالان دارد. حدود یک سوم زندگی انسانها در خواب میگذرد که کمبود خواب میتواند اثرات سوئی بر عملکرد غدد درون ریز بدن داشته باشد.

در حال حاضر  پژوهشهاي  فراوانی در رابطه با کیفیت خواب در کودکان و نوجوانان انجام شده و مشخص شده است که حدود یک سوم از کودکان به طور معمول دچار اختلالات  خواب هستند که یکی از عوامل اصلی  در بی توجهی و پرخاشگری است.

کودکان اوتیسمی از انواع مختلفی از اختلالات خواب رنج می‌برند  که این امر سبب میشود والدین کودکان اوتیسمی نیز به خاطر مراقبت از کودکان کیفیت خواب مناسبی نداشته باشند. در نتیجه این، نه تنها سلامتی کودکان بلکه سلامتی والدین را نیز تهدید میکند. بنابراین برای والدین ضروری است که راههایی پیدا کنند تا خواب مناسبی داشته باشند . اختلالات خواب یکی از مشکلات اصلی در بیماران طیف اوتیسم است .کودکان مبتلا به اوتیسم نیز مستعد به اختلال خواب هستند.

 

 

مراحل خواب

 

دانشمندان چند مرحله مجزا از خواب را بر اساس الگوي امواج مغزي، حرکات چشم و فعالیتهاي عضلانی توصیف میکنند.

  • مراحل خواب آرام
  • مراحل خواب فعال

 

 خواب آرام تقریبا 75 تا 80 درصد از کل خواب را در افراد بالغ شامل میشود که معمولاً به چهار مرحله تقسیم بندي میشود. این مراحل به وسیله الگوي امواج مغزي حاصل از نوار مغزي تعریف شده و به ثبت رسیده است. این مراحل به وسیله مشخصه هايی مثل دوكهاي خواب و امواجی با ولتاژ بالا و طول موج کوتاه شناخته میشود.خواب آرام حدود 20 تا 25 درصد کل خواب افراد بالغ را تشکیل میدهد و به وسیله نوارمغزي تعریف شده است. این مرحله با حالت ضعف و سستی عضلات و حرکات سریع چشم شناخته میشود. خواب آرام با رویا دیدن همراه است.

 

میزان خواب کافی براي کودکان

 

میزان خواب کافی تحت تأثیر عوامل مختلفی از جمله سن، ژنتیک و برخی فاکتورهاي دیگر است. بنیاد ملی خواب آمریکا ،خواب کافی را براي کودکان یک تا دو ماهه 10 تا 18 ساعت و براي کودکان 3 تا 11 ماهه، 9 تا 12 ساعت خواب شبانه و نیم تا 2 ساعت چرت روزانه و براي کودکان یک تا سه سال، 12 تا 14 ساعت و براي کودکان 3 تا 5 سال، 11 تا 12 ساعت براي کودکان 5 تا 12 سال، 10 تا 13 ساعت توصیه میکند.

 

 

مشکلات خواب در کودکان اوتیسم

 

مشکلات خواب در کودکان مبتلا به اوتیسم حدود 44 تا 83 درصد است. که تحت تاثیر عوامل متفاوتی هستند از جمله دلایل شایع مشکلات خواب میتوان به این موارد اشاره کرد :

 

  • علل نوروبیولوژیکی

دلایل نوروبیولوژیکی شامل مواردي است که مربوط به ژنتیک و اختلالات نوروترنسمیتري است (مثل اختلال در مسیر ملاتونین)

 

  • علل پزشکی (روانپزشکی و داروها)

شامل شرایط متفاوت شایع در اوتیسم است، مانند صرع و اختلالات دستگاه گوارش است؛ شرایط روانپزشکی شامل افسردگی، اضطراب، اختلال نقص توجه بیش فعالی در کودکان مبتلا به اوتیسم هستند که همگی به دلایل نوروبیولوژیکی ایجاد میشوند؛ برخی از داروها مانند فلوکستین

 

  • دلایل رفتاري

شامل حساسیت بیش از حد به محركهاي محیطی، رفتارهاي تکراري، مشکل در درك اجتماعی و غیره که باعث بروز اختلال خواب میشود.

 

درمان اختلالات خواب در کودکان طیف اوتیسم

 

با توجه به شیوع بالاي مشکلات خواب در کودکان مبتلا به اوتیسم  ،درمان  اختلالات خواب در این کودکان ضروري است. همچنین خواب نامنظم ممکن است سبب تشدید علائم اوتیسم شود.  آموزش خواب و استراتژيهاي رفتاري، باید خط اول درمان مشکلات خواب در کودکان مبتلا به اوتیسم باشدرویکردهاي رفتاري سبب بهبود در مراحل خواب می شوند. این رویکرد سبب آرام شدن بدن قبل از خواب میشود و کودك راحتتر به خواب میرود. از جمله این رفتارها میتوان به دماي مناسب محیط، محیط آرام و تاریک، عدم مصرف مواد کافئین دار اشاره کرد.

 

درمان دارویی در بیخوابی

 

1 -ریسپریدون

یکی از داروهاي آنتی سایکوتیک که براي درمان پرخاشگري، رفتارهاي آسیب زننده به خود، نوسان خلق و تحریک پذیري در کودکان مبتلا به اوتیسم به کار میرود، ریسپریدون است.

 

2 -ملاتونین

استفاده از ملاتونین یک رویکرد در درمان بیخوابی در کودکان مبتلا به اوتیسم است. این درمان باعث بهبود شروع خواب با حداقل ملاتونین براي درمان اختلالات خواب مربوط به ریتم شبانه روزي مثلا زمان غیرطبیعی خواب موثر است. نیمه عمر ملاتونین بسیار کوتاه و کمتر از یک ساعت است، براي درمان بیداري شبانه کمتر موثر است.

چند داروي دیگر براي درمان بیخوابی در کودکان مبتلا به اوتیسم به کار میرود که عبارتند از کلونیدین، میرتازاپین و گاباپنتین.

 

خواب و عملکرد روزانه، کودکان اوتیسم

 

تحقیقی در سال 2015 توسط Wachob با هدف بررسی تاثیر فعالیت فیزیکی بر کیفیت خواب کودکان اوتیسم انجام شد. در این تحقیق

از ده کودك 9 تا 16 ساله خواسته شد تا یک دستگاه شتابسنج را هفت روز بپوشند.  بر اساس این پژوهش میزان فعالیت فیزیکی با کیفیت خواب در ارتباط است. هر چه میزان فعالیت فیزیکی بیشتر باشد، کیفیت خواب بالاتر است. طبق یافته هاي این پژوهش اضطراب با  مقاومت در به خواب رفتن ، تأخیر در به خواب رفتن  ،طول مدت خواب   و راه رفتن شبانه ارتباط مستقیم دارد.

 

بحث و نتیجه گیري

 

هدف از مقاله ي حاضر بررسی و شناخت دقیق خواب، عوامل موثر بر خواب، مشکلات خواب و درمانهاي آنها در کودکان مبتلا به طیف اوتیسم است. از بررسی متون حاضر میتوان دریافت که آسیب روانی، اضطراب، مشکلات خاص رفتاري، میتواند سبب بروز اختلالات خواب شود و از طرفی دیگر الگوي مناسب خواب و فعالیتهاي فیزیکی میتواند سبب بهبود اختلالات خواب شود. علیرغم شیوع مشکلات خواب و اثرات زیان بار آن مطالعات کافی در خصوص مداخلات کاردرمانی در خواب و استراحت کودکان اوتیسم هنوز منتشر نشده است؛ بهداشت خوابی یک مساله ضروري در عملکرد روزانه و عملکرد ذهنی است. مطالعه اختصاصی براي روي روتینها و عادات خواب یک حیطه اختصاصی براي مطالعه کاردرمانگران است. مطالعه براي مداخلات خواب استراحت در حیطه کاردرمانی ضروري است

 

 

 

 

 

 

 

لینک منبع

 

 

نظرات :

ارسال نظر

فیلدهای ستاره دار را حتما پرنمائید *

ارسال نظر

کلینیک کاردرمانی آریان

کلینیک کاردرمانی آریان

اپراتور

سلام دوست عزیز 😃

اگر نیاز به مشاوره دارید به صورت آنلاین تماس بگیرید.