بررسی فلج مغزی و تاثیر کاردرمانی در بهبود نشانه های آن

فلج مغزی یک نوع ، اختلال حرکتی در حرکات ماهیچه و یا حالت بدنی است که به واسطه آسیب به مغز افراد بالغ و نابالغ واغلب قبل از تولد رخ می‌دهد .نشانه‌ها در دوران کودکی یا پیش‌دبستانی ظاهر می‌شوند . در حالت کلی ، فلج مغزی باعث اختلالات مربوط به واکنش‌های غیرعادی بدن، خشکی اعضای بدن و تنه ، حرکات غیرطبیعی ، حرکات غیر ارادی و یا ترکیبی از اینها می‌شود .

افراد مبتلا به فلج مغزی ممکن است مشکلات بلعیدن و عدم تعادل ماهیچه را داشته باشند که در آن چشم‌ها بر روی یک شی تمرکز می‌کنند . حرکات افراد مبتلا به فلج مغزی نیز ممکن است به دلیل سفتی ماهیچه ، کاهش یابنداثرات فلج مغزی  در توانایی‌های عملکردی افراد بسیار متفاوت است . برخی از مردم آسیب‌دیده می‌توانند راه بروند در حالی که بعضی نمیتوانند راه بروند . برخی افراد دارای استعداد فکری نرمال یا نزدیک هستند ، اما برخی دیگر ممکن است دارای معلولیت‌های ذهنی باشند . مبتلا به صرع ، نابینایی یا ناشنوایی نیز ممکن است وجود داشته باشند .

علایم فلج مغزی

علائم در فلج مغزی می‌تواند متفاوت باشد . مشکلات حرکتی و هماهنگی مرتبط با فلج مغزی ممکن است شامل موارد زیر باشد :

• تغییراتی که در حالت ماهیچه وجود دارد (بیش از حد سفت و یا شل است)
  • ماهیچه‌های خشن و واکنش‌های سخت ( spasticity )
  • ماهیچه‌های خشن با واکنش‌های نرمال ( انعطاف‌ناپذیری )
  • عدم هماهنگی ماهیچه ها ( ataxia )
  • حرکات ارادی و غیر ارادی
  • حرکات آرام و بی‌قرار ( athetosis )
  • تاخیر در رسیدن به مهارت‌های حرکتی ، مانند فشار آوردن روی بازوها ، نشستن به تنهایی و یا خزیدن
  • از یک طرف بدن ، از جمله رسیدن به یک دست و یا کشیدن پای به هنگام راه رفتن ،
  • سختی در راه رفتن ، مانند راه رفتن بر روی انگشتان پا، راه رفتن قوز دار ، راه رفتن با زانو ، راه رفتن پهن و یا راه رفتن نامتقارن
  • بزاق بیش از حد و یا مشکلات در بلعیدن
  • ناتوانی در مکیدن یا خوردن
  • تاخیر در گفتار یا اختلال در گفتار
  • ناتوانی در انجام حرکات ظریف ، مانند برداشتن یک سیاه‌قلم یا قاشق
  • حمله ناگهانی صرع

ناتوانی های فلج مغزی می‌تواند در درجه اول به یک عضو و یا یک طرف بدن محدود شود و یا ممکن است بر کل بدن تاثیر بگذارد . اختلال در مغز در طول زمان باعث ایجاد ناتوانی های مختلف می‌شود ، بنابراین  این علائم معمولا ً با سن و سال بیشتر می‌شوند همچنین کوتاه شدن ماهیچه و سختی درحرکات ماهیچه ای ممکن است بیشتر شود شود اگر به سرعت درمان نشود.

کاردرمانی کودکان

اختلالات مغزی مرتبط با فلج مغزی نیز ممکن است به دیگرمشکلات عصبی کمک کند . علائم دیگری که ممکن است افراد مبتلا به فلج مغزی نیز داشته باشند :

• ناتوانی در بینایی و شنوایی
  • معلولیت‌های ذهنی
  • صرع
  • احساس غیرعادی درد
  • بیماری‌های دهانی
  • مشکلات روانی
  • بی‌اختیاری ادراری

سبب شناشی فلج مغزی

• جهش در ژن‌هایی که منجر به رشد غیرطبیعی مغز می‌شوند
  • عفونت‌های مادر که بر جنین در حال نمو تاثیر می‌گذارند
  • سکته جنینی , اختلال در تامین خون به مغز در حال توسعه
  • عفونت‌های نوزادی که باعث التهاب در مغز می‌شوند
  • آسیب ضربه مغزی به نوزاد از طریق ضربه یا افتادن
  • کمبود اکسیژن  مغز ( آسفیکسی ) مرتبط با زایمان دشوار

تعدادی از عوامل با افزایش خطر فلج مغزی ارتباط مستقیم دارند .

سلامت مادر:

بیماری‌های خاص یا عدم سلامتی در دوران بارداری می‌تواند به طور معنی‌داری باعث افزایش خطر فلج مغزی در نوزاد شود .

عفونت‌ :

سرخک المانی ( سرخجه ) »سرخجه یک عفونت ویروسی است که می‌تواند باعث بروز نقص‌های جدی در تولد شود و می ‌توان از آن پیش‌گیری کرد .

خارش یک عفونت ویروسی مسری است که با ایجاد خارش ، می‌تواند موجب بروزعوارض بارداری شود. همچنین می ‌توان از آن پیش‌گیری کرد .

سیتومگالوویروس » اولین عفونت فعال در دوران بارداری است که یک ویروس شایع است .

تب‌خال» عفونت تب‌خال هنگام بارداری از مادر به کودک منتقل می‌شود و بر رحم و جفت تاثیر می‌گذارد . التهاب ناشی از عفونت ممکن است به سیستم عصبی رشد جنین آسیب برساند .

توکسوپلاسموز » توکسوپلاسموزیس عفونت ناشی از انگل‌های یافت‌شده در غذای آلوده , خاک و مدفوع گربه‌های آلوده می‌باشد .

سیفیلیس » سیفلیس یک عفونت ویروسی منتقله از راه جنسی است .

قرار گرفتن در معرض سموم . قرار گرفتن در معرض سموم مانند متیل جیوه می‌تواند خطر تولد را افزایش دهد .

آلودگی ویروسی» میتواند باعث عفونت در مادران  و مسبب فلج مغزی در جنین شود.

شرایط دیگر در فلج مغزی , مانند مشکلات تیروئیدی , ناتوانی‌های ذهنی یا تشنج  نیز میباشد.

بیماری نوزاد:

بیماری هایی در نوزادی که می‌تواند خطر فلج مغزی را افزایش دهد شامل :

مننژیت باکتریایی : این عفونت باکتریایی باعث التهاب غشا اطراف مغز و نخاع می‌شود .

آنسفالیت ویروسی : این عفونت ویروسی به طور مشابه باعث التهاب غشا اطراف مغز و نخاع می‌شود .

یرقان حاد یا بدون درمان : یرقان به صورت زردی پوست ظاهر می‌شود . این شرایط زمانی رخ می‌دهد که مواد  خاصی از سلول‌های خونی و از جریان خون فیلتر نمی‌شوند .

کاردرمانی آریان چگونه می‌تواند به شما کمک کند ؟

فلج مغزی می‌تواند کودکان را به شیوه‌های بسیار متفاوتی تحت‌تاثیر قرار دهد، بهمین خاطر کاردرمانگر با یک ارزیابی کامل میتواند درک کاملی از توانایی ها و اختلالات کودک بدست بیاورد . در طی این ارزیابی ، کاردرمانگر به دنبال تعیین اهداف جلسات کاردرمانی و نیز اهداف والدین ، مراقبان یا مدرسه آن‌ها خواهد بود .

هنگامی که این اطلاعات بدست آمد ، کاردرمانگر قادر به ارایه مشاوره ، پشتیبانی و مداخله مناسب خواهد بود . در زیر چند نمونه از این که چگونه یک کاردرمانگر حرفه‌ای می‌تواند به شما کمک کند ، آورده شده‌است :

• مهارت‌های کودک را در سازگاری با تکالیف ، تدریس یا فعالیت های مختلف ، کمک برای به حداکثر رساندن استقلال و افزایش مشارکت ، بهبود می بخشد.

• تسهیل دسترسی ایمن به مدرسه و محیط‌های خانگی با ارائه توصیه‌هایی در زمینه تغییرات ساختمانی و / یا تجهیزات

• تسهیل دسترسی به برنامه‌درسی مدارس و حمایت از کارکنان مدارس در درک چگونگی حمایت از آموزش کودکان با فلج مغزی

• کاهش ریسک تغییرات ثابت در طول زمان با ارائه مشاوره در مورد تجهیزات و تکنیک‌های مناسب

برای اطلاعات بیشتر بخش خدمات ما را مطالعه کنید.

لینک منبع