کلینیک کاردرمانی آریان

گفتاردرمانی فلج مغزی

  • صفحه اصلی
  • اثربخشی گفتاردرمانی در بیماران با سکته مغزی
اثربخشی گفتاردرمانی در بیماران با سکته مغزی

اثربخشی گفتاردرمانی در بیماران با سکته مغزی

هر ساله تقریبا ً ۸۰۰۰۰۰ نفر در آمریکا دچار سکته مغزی می‌شوند . سکته مغزی می‌تواند منجر به موارد زیر شود :

  • ضعف ماهیچه‌ای
  • Paralysis
  • مشکلات شناختی
  •  کاهش کنترل عواطف
  • مرگ

یکی دیگر از اثرات سکته مغزی در بیماران، اختلال گفتاری است . اشکال مختلفی از اختلالات گفتاری وجود دارد که بیماران از آن‌ها رنج میبرند .در حالی که برخی بیماران سکته مغزی پس از سکته مغزی سلامت خود را به دست خواهند آورد ، تمرینات فیزیوتراپی نیز می‌توانند در طی بهبودی به آن‌ها کمک کنند .

 

بیش از ۵ مورد از بهترین تمرین‌های گفتاردرمانی که والدین می‌توانند در خانه انجام دهند :

 

سکته مغزی

 

همه بیماران  با اختلال گفتاری دچار سکته مغزی نشده اند ، اما تخمین زده می‌شود که تا ۴۰ درصد از بازماندگان سکته مغزی اختلال گفتاری دارند . سکته مغزی وقتی رخ می‌دهد که خون نتواند به مغز دسترسی داشته باشد. این می‌تواند به خاطر یک لخته خونی ( ضربه Ischemic نامیده می‌شود ) و یا یک رگ خونی شکسته شده براساس یک ضربه Hemorrhagic )) باشد.

 

Aphasia چیست ؟

 

اگر این حرکت در ناحیه‌ای از مغز رخ ‌دهد که گفتار و ارتباطات را کنترل می‌کند ،  می‌تواند باعث ایجاد اختلال شود . Aphasia به عنوان یک اختلال گفتاری یا زبانی تعریف می‌شود . این می‌تواند بر گفتار ، نوشتن ، خواندن ، و ارتباط عمومی تاثیر بگذارد . افراد با  آفازیا یا زبان پریشی بروکا ، به دشواری دراستفاده از کلمات صحیح یا جملات طولانی‌تر از ۴ کلمه اشاره دارد . شکل‌گیری کلمات دشوار است و جملات آنها مبهم است . بیماران با آفازیا یا زبان پریشی ورنیکه می‌توانند کلمات را درک کنند، اما تشخیص معنای کلمات برای آنها بسیار دشوار است . آن‌ها اغلب کلماتی را به زبان می‌آورند که بی‌ربط هستند و یا این که منطقی نیستند .طبقه‌بندی های دیگری نیز در aphasia وجود دارد . ایده کلی درaphasia این است که بیماران به سختی جملات را تشکیل می‌دهند ، کلمات را به درستی بیان نمی‌کنند و در بیان جملات کامل و دستوری دچار اختلال هستند .گفتاردرمانی می‌تواند به بهبود گفتار پس از سکته کمک کند .

 

گفتاردرماینی در سکته مغزی

 

 

 

۵ ورزش خانگی برای بهبود بیمارانی که دچار سکته مغزی شده اند .

 

۱. تمرین‌های تنفس

علایم رایج اختلالات گفتاری در بیماران با سکته مغزی ، مشکل تنظیم تنفس هنگام صحبت کردن است . این می‌تواند باعث شود که مردم در وسط جملات نفس بکشند ، که صحبت کردن با مدت زمان بیشتر وغیرقابل‌فهم بودن توسط شنوندگان را به همراه دارد .انجام تمرینات تنفسی می‌تواند به این افراد کمک کند تا هنگام صحبت کردن راحت‌تر نفس بکشند . این افراد باید حبس کردن نفس‌ را هنگام صحبت کردن تمرین کنند .

 

۲. تمرین‌های تقویت زبان

عدم شکل‌گیری کلمات نشانه دیگری از اختلال گفتاری در بازماندگان سکته است .کشیدن زبان و تمرینات عضلانی ماهیچه، زبان را تقویت می‌کند و ایجاد اصوات مناسب را در بیماران سکته تسهیل می‌کند. همچنین به تقویت مسیرهای عصبی و " حافظه " گفتاری که بیماران پس از سکته ازدست میدهند کمک می‌کند. یکی از این تمرینات ، چسبیدن به زبان به سقف دهان و خارج کردن از دهان است . به سادگی زبان را بیرون بیاورند و برای چند ثانیه آن را رها کنند سپس زبان را به داخل بکشند و این فرآیند را چندین بار در روز تکرار کنند . زبان نیز می‌تواند در کنار گفتار تقویت شود . بیمار همچنین می‌تواند با زبان خود نواحی ویژه‌ای از دهان  را لمس کند و به تواناییهایی برای کنترل زبان در طول گفتار دست یابد.

 

۳. صداهای جدید در گفتار

ایجاد صداهای مناسب و کلمات مناسب برای بیماران aphasia دشوار است . تمرکز بر روی صداها و کلمات خاص می‌تواند ورزش خانگی خوبی برای بیماران سکته باشد . به عنوان مثال ، پیش از گقتن جمله ای ، این جمله را تکرار کنند : " آه ، بله ، در حقیقت و غیره " . این کار دهان و زبان را تمرین می‌کند تا صداها و کلمات را تمرین کند .

 

لینک منبع

نظرات :

ارسال نظر

فیلدهای ستاره دار را حتما پرنمائید *

ارسال نظر

کلینیک کاردرمانی آریان

کلینیک کاردرمانی آریان

اپراتور

سلام دوست عزیز 😃

اگر نیاز به مشاوره دارید به صورت آنلاین تماس بگیرید.