کلینیک کاردرمانی آریان

کاردرمانی اوتیسم

بررسی تاثیر ژنتیک در اختلال اوتیسم

بررسی تاثیر ژنتیک در اختلال اوتیسم

محققان دریافته اند که از دهه ۱۹۷۰ که ژن‌ ها  در ابتلا به اوتیسم ایفای نقش میکنند . از آن زمان , دانشمندان تبدیل به کاشفان بالقوه برای بررسی تاثیر ژنتیک در اوتیسم شده‌اند . تکنولوژی‌های رمزگشایی dna فرایندی است در دهه گذشته شتاب گرفته‌ است .با پیشرفت این کار , دانشمندان انواع مختلفی از تغییرات ژنتیکی را کشف کرده‌اند که می‌توانند زمینه‌ساز اوتیسم باشند. هرچه دانشمندان تحقیقات بیشتری در زمینه   dna میکنند, به نظر می‌رسد که ژن  پیچیده‌تر میشود .

 

محققان چگونه ژن‌ هایی را دخیل در اوتیسم می‌دانند ؟

 

از آنجا که اولین مطالعه دوقلویی , اوتیسم را در دوقلوها بررسی کرده ، نشان داده‌اند که اوتیسم به شدت ارثی است . زمانی که یک دوقلوی همسان اوتیسم دارد , یک درصد شانس وجود دارد که دوقلوی دیگر هم به آن مبتلا باشد  . نرخ برابری برای دوقلوهای دو برادر حدود 12 / 9 درصد است .با این حال , ژنتیک تنها عامل خطرابتلا به اوتیسم نیست . عوامل محیطی نیز به شرایط کمک می‌کنند , اگرچه محققان در مورد سهم نسبی ژن‌ها و محیط اختلاف‌نظر دارند . برخی عوامل خطر محیطی برای اوتیسم مانند مواجهه با پاسخ ایمنی مادر در رحم یا مشکلات حین تولد , ممکن است با عوامل ژنتیکی برای ایجاد اوتیسم و یا تشدید ویژگی‌های آن همکاری کنند . راز درک اوتیسم تا حد زیادی در dna ما نهفته‌است .

 

آیا چیزی به عنوان  ژن اوتیسم وجود دارد ؟

 

نه واقعا ً. شرایط متعددی در ارتباط با اوتیسم وجود دارد که ناشی از جهش در یک ژن منفرد , از جمله سندرم‌های ظریف و شکننده است . اما کم‌تر از ۸۵ درصد موارد غیر سندرومی مبتلا به اوتیسم از جهش در هر ژن منفرد جلوگیری می‌کند. تا کنون , چیزی به عنوان " ژن اوتیسم " کشف نشده است. به نظر نمی‌رسد هیچ ژنی وجود داشته باشد که هر فرد مستعد به اختلال اوتیسم باشد .با این حال , فهرست ژن‌های دخیل در اوتیسم رو به افزایش است . محققان شمار زیادی از ژنهای مرتبط با اوتیسم را مورد مطالعه قرار داده‌اند و به این نتیجه رسیده اند که ممکن است علت ژنتیکی ائتیسم، دو ژن که پیوندهای ضعیف ‌تری دارند میباشد . بسیاری از این ژن‌ها برای ارتباط بین نورون‌ها یا کنترل بین ژنهای دیگر هستند .

 

کاردرمانی اوتیسم

 

 

این ژن‌ها چگونه به اوتیسم کمک می‌کنند ؟

 

تغییر یا جهش در dna این ژن‌ها می‌تواند منجر به اوتیسم شوند . برخی جهش‌ها بر روی یک جفت باز dna اثر می‌گذارد . در واقع همه هزاران متغیر ژنتیکی دارند . گونه‌هایی که در درصد یا بیشتر جمعیت ها یافت می‌شود و جزو ژن های " مشترک " محسوب می‌شود و پلی مورفیسم تک نوکلئوتید یا snp نامیده می‌شودانواع متداول نوعا ً اثرات ظریفی دارند و ممکن است با هم کار کنند تا به اوتیسم کمک کنند . " گونه‌های نادر " که در کم‌تر از  ۹۰ % مردم یافت می‌شوند دارای اثرات قویتر هستند . بسیاری از جهش‌های مرتبط با اوتیسم تاکنون نادر بوده‌اند . یافتن انواع متداول برای خطرابتلا به اوتیسم دشوارتر است , اگرچه برخی مطالعات درحال بررسی است . تغییرات دیگر , به صورت حذف یا مضاعف شدن توالی‌های طولانی dna ظاهر می‌شوند و اغلب شامل ژن های زیادی می‌شوند .اما جهش ‌هایی که به اوتیسم کمک می‌کنند , احتمالا ً همه ژن‌ها  نیستند که کم‌تر از 4 / 0 درصد ژنوم را تشکیل می‌دهند . محققان تلاش می‌کنند تا در درصد باقی مانده ژنوم به دنبال بی‌نظمی‌های مرتبط با اوتیسم باشند . تا کنون , این مناطق بخوبی درک نشده اند .

 

آیا همه جهش ها به همان اندازه مضر هستند ؟

 

نه در سطح مولکولی ، اثرات جهش‌های ژنتیکی می‌تواند متفاوت باشد، حتی جهش‌های  SNPمی‌توانند مضر یا بی‌خطر باشند ، بسته به این که چقدر می‌توانند عملکرد پروتیین مربوطه را تغییر دهند . برای مثال ، جهش missense ، یک آمینو اسید را در پروتیین برای دیگری مبادله می‌کند . اگر جانشینی به طور قابل‌توجهی پروتئین را تغییر ندهد ، به احتمال زیاد بی‌خطر است . از طرف دیگر ، جهش nonsense ، علامت " توقف " را درون یک ژن پنهان می‌کند و باعث می‌شود که تولید پروتئین پیش از موعد متوقف شود . پروتیین حاصل بیش از حد کوتاه بوده و عملکرد ضعیفی دارد .

 

 این جهش ها از کجا می آیند ؟

 

بیشتر جهش‌ها از پدر و مادر به ارث برده می‌شوند و می‌توانند مشترک یا نادر باشند . جهش‌ها می‌توانند به طور خودبخودی در تخمک یا اسپرم ایجاد شوند ، و بنابراین تنها در کودکان یافت می‌شوند و نه در والدین خود . محققان می‌توانند این جهش‌های ژنتیکی نادر را با مقایسه توالی‌های DNA در افرادی که مبتلا به اوتیسم هستند و دیگراعضای خانواده را تحت‌تاثیر قرار دهند پیدا کنند . جهش‌های خودجوش که پس از لقاح بوجود می‌آیند معمولا ً " موزاییک " هستند که به این معنی است که آن‌ها تنها بر برخی از سلول‌ها در بدن تاثیر می‌گذارند .

 

آیا ژنتیک می‌تواند توضیح دهد که چرا پسران بیشتر از دختران مبتلا به اوتیسم هستند ؟

 

شاید . به نظر می‌رسد که دخترانی که اوتیسم دارند دارای جهش‌های بیشتری نسبت به پسران با  این شرایط هستند . و پسران مبتلا به اوتیسم گاهی جهش‌های خود را از مادران  به ارث می‌برند . این نتایج با هم نشان می‌دهند که ممکن است دختران به نوعی نسبت به جهش‌های ژنتیکی مقاوم باشند .

 

آیا قبل از تولد کودک راهی برای آزمایش جهش وجود دارد ؟

 

  به طور معمول کروموزوم یک کودک در حال رشد را برای تشخیص اختلالات کروموزومی بزرگ از جمله CNV غربال می‌کند . تست‌های ژنتیکی قبل از تولد برای برخی از سندروم های مرتبط با اوتیسم ، مانند سندرم شکننده ایکس ، وجود دارد . اما حتی اگر یک کودک استعداد این جهش‌های نادر را داشته باشد ، هیچ راهی وجود ندارد تا مطمئن شوید که آیا بعدها مبتلا به اوتیسم خواهد شد یا خیر.

 

 

 

 

 

لینک منبع

 

نظرات :

ارسال نظر

فیلدهای ستاره دار را حتما پرنمائید *

ارسال نظر

کلینیک کاردرمانی آریان

کلینیک کاردرمانی آریان

اپراتور

سلام دوست عزیز 😃

اگر نیاز به مشاوره دارید به صورت آنلاین تماس بگیرید.