کلینیک کاردرمانی آریان

کاردرمانی اوتیسم

لگو درمانی در کودکان اوتیستیک  (۲)

لگو درمانی در کودکان اوتیستیک (۲)

در کاردرمانی هدف از استفاده از لگو ، ساختن انواع مهارت‌هایی است که می‌تواند به کودکان اوتیسمی کمک کند که با همسالان خود تعامل داشته باشند، تجارب خود را به اشتراک بگذارند و با یکدیگر همکاری کنند. بدین معنی که کودکانی که برای درمان از  LEGO  استفاده میکنند ،  قادر به  استفاده از مهارت های بصری و شفاهی هستند .

در ساده‌ترین شکل لگودرمانی ، کودکان در یک گروه قرار میگیرند و نقش‌های زیر به آنها داده میشود  :

  • مهندس :  مجموعه‌ای از دستورالعمل‌ها را برای مدل های لگو دارد و باید آنها را کنار هم قرار دهد .
  • فروشنده : لگوها را در اختیار دارد  و آنها را به خریدار و سازنده میدهد.
  • سازنده : لگوها را از فروشنده میگیرد و باید دستورالعمل‌های ارائه‌شده توسط مهندس برای ساختن مدل را دنبال کند .

یک کاردرمانگر برای تشویق گروه برای حل مساله ، ارتباط و تعامل  با آنها کار می‌کند . در برخی موارد ، چندین کاردرمانگر با هم کار می‌کنند و از لگو برای تقویت ‌مهارت های حرکتی ، تسهیل گفتار و افزایش ارتباطات اجتماعی استفاده می‌کنند . کاردرمانگران لگو درمانی ممکن است  کاردرمانگر ، بازی درمانگر ، گفتاردرمانگر و یا حتی روانشناسان باشند .

از لگو درمانی می ‌توان برای تقویت خلاقیت از طریق داستان‌ سرایی و فعالیت‌های نمایشی استفاده کرد .

 

 

 

کاردرمانی در کودکان اوتیسم

 

 

آیا لگو درمانی موثر است؟

 

روش لگو درمانی ، برای بهبود نشانه های  اختلال طیف اوتیسم در کنار درمان‌های موجود ، موثر و مفید است. کاردرمانی به کودکان اوتیستیک کمک می‌کند مهارت‌های خود را حول منافع مشترک بسازند .

هیچ درمانی بطور قطعی برای اوتیسم ثابت نشده است زیرا درمان به عوامل زیادی  بستگی دارد . در کاردرمانی ، مهارت‌ها در برخی از کودکان بهبود یافته در حالی که در بعضی از کودکان نتیجه ای دربر ندارد . در هر صورت در لگو درمانی احتمال اینکه نتایج مثبتی داشته باشد بیشتر است :

  • مشارکت فعال در ساخت مدل‌ها با لگو
  • تغییر در الگوهای تکراری رفتار
  • افزایش توانایی پیروی از دستورات
  • ایجاد انگیزه برای برقراری روابط اجتماعی با همسالان
  • موفقیت‌ در بازی های تعاملی

 

قبل از شروع با لگو درمانی ، کاردرمانگر باید یک ارزیابی را انجام دهد تا بداند این اختلال پیشترفته است یا خیر ، اهداف خود را مشخص کند و در نهایت اقدام به بهترین و مناسبترین شکل درمان کند. در طول سال‌ها ، کاردرمانی بر روی طیف های گسترده‌ ی کودکان اوتیسمی در زمینه های مختلفی از فعالیت‌ها ، اسباب‌بازی‌ها  و ...کار کرده‌اند . با این حال ، ایجاد یک گروه درمانی با منافع مشترک بهترین رویکرد درمانی است . بسیار مهم است که این گروه ساختار یافته باشد تا درتسهیل نشانه های اختلال اوتیسم موثر باشد. انجام ارزیابی‌های اولیه ، تعیین معیارها و نظارت مداوم  بر این گروه برای اطمینان از پیشرفت کار مهم است .

 

لینک منبع

 

نظرات :

ارسال نظر

فیلدهای ستاره دار را حتما پرنمائید *

ارسال نظر

کلینیک کاردرمانی آریان

کلینیک کاردرمانی آریان

اپراتور

سلام دوست عزیز 😃

اگر نیاز به مشاوره دارید به صورت آنلاین تماس بگیرید.