کلینیک کاردرمانی آریان

کاردرمانی کودکان درمنزل

  • صفحه اصلی
  • پنج بازی حسی که می توان از طریق کاردرمانی در منزل با کودک فلج مغزی انجام داد
پنج بازی حسی که می توان از طریق کاردرمانی در منزل با کودک فلج مغزی  انجام داد

پنج بازی حسی که می توان از طریق کاردرمانی در منزل با کودک فلج مغزی انجام داد

بازی های حسی در زندگی یک کودک بسیار مهم هستند.

این بازی ها اجازه می دهند که کودک از طریق بازی چیزهای زیادی را یاد بگیرد و در عین حال حس لامسه، بویایی و  چشایی بهتری داشته باشد.. فعالیت های زیادی وجود دارد که می توانید با کودکانی که دچار فلج مغزی هستند در خانه انجام دهید. من همیشه گفتم و حالا هم می گویم که هرگز با کودکتان متفاوت از سایر کودکان رفتار نکنید، حتی اگر دچار محدودیت ها و مشکلاتی باشد، این کار باعث می شود که آنها دنیایی متفاوت را تجربه نکنند و تصور کنند که همانند دیگران هستند.

بنابراین من در این مقاله قصد دارم برخی از فعالیت های حسی عالی ای را که می توانید در خانه با کودکانی که دچار فلج مغزی شده اند انجام دهید برایتان عنوان کنم:

 

1- بازی با خمیر ریش تراش

هر کودکی دوست دارد با خمیر ریش تراش بازی کند! چرا که امکانات آن بی حد و حصر هستند. شما می توانید به آن مواد اکلیلی اضافه کنید و یا رنگ غذا، آب یا چسب در این خمیر بریزید و با کودک خود بازی کنید! جدا از اینکه چه چیزی به خمیر اصلاح اضافه می کنید، راه های مختلفی برای بازی با آن وجود دارد. شما می توانید خمیر ریش و رنگ های غذایی گوناگون را در یک کیسه قفل دار پلاستیکی بریزید و از فرزندانتان بخواهید که رنگ ها را با هم ترکیب کند و مشاهده نماید که چگونه رنگ ها تغییر می کنند. شما می توانید  اکلیل و  خمیر ریش را  بر روی میز بگذارید و اجازه دهید بچه ها آنها را با هم مخلوط کنند و رنگ های فوق العاده زیبایی درست کنند و یا با ان تصاویر زیبا خلق نمایند! آخرین ایده من در استفاده از خمیر ریش این است که، شما می توانید یک لیوان آب بردارید و خمیر را در بالای آب قرار دهید، سپس رنگ های غذایی را برای ایجاد "ابرهای رنگی" به آن اضافه کنید.

اگر بخواهم با شما صادق باشم واقعا کارهایی که می توانید با خمیر ریش انجام دهید بی حد و حصر هسند.!


2- نقاشی با ماشین

این فعالیت حسی تا حد زیادی بر روی حواس لامسه و بینایی متمرکز است. یک جعبه به انتخاب خود بردارید و چند صفحه کاغذ در پایین آن بگذارید. چند عدد ماشین اسباب بازی را در انواع رنگ های غیر سمی که برای کودکان مضر نیست بچرخانید، و سپس آن را بر روی کاغذ قرار دهید و اجازه دهید تا کودکانتان با آنها بازی کنند! ممکن است، آنها با ماشین ها بازی کنند و یا جعبه را به طرف خود حرکت دهند یا در اطراف بچرخاند. آثار هنری ای که در انتها خلق می شوند یک قطعه هنری هستند که می توانید انها را نگه داشته  و از دیدنشان لذت ببرند و دوباره و دوباره این کار را تکرار کنید.


3- بازی با یخ

این یک فعالیت حسی سرگرم کننده  و خنک است و می تواند به روش های مختلفی انجام شود! این فعالیت بر حواس لامسه و چشایی تمرکز دارد. شما می توانید قطعه های یخ را در یک سطل بگذارید و اجازه دهید کودک شما با یخ بازی کند و آن را در دستان خود ذوب نماید. علاوه بر این، شما می توانید آب را به این سطل اضافه کنید و مکعب های یخ را در آب قرار دهید و بعضی از از اسباب بازی های کودکتان را هم در آب بگذارید و اجازه دهید اسباب بازی ها "حمام یخ" بگیرند. آخرین ایده من این است که شما می توانید مکعب های یخ را از آبی که با رنگ های مختلف غذایی مخلوط شده تهیه کنید، آنها را در درون سطل قرار دهید تا ذوب شوند و  کودک شما از دیدن رنگ هایی که به وجود می اید لذت ببرد.


4- ماسه رنگی

این کار وقت بیشتری می برد، اما می توان با احتیاط کامل بیش از یک بار از آن استفاده نمود. تنها چیزی که  نیاز دارید هشت فنجان آرد و 1 فنجان روغن کودک است. آرد و روغن کودک  را با هم مخلوط کنید تا شن و ماسه فوق العاده نرمی درست شود که می توان ساعت ها با آن بازی کرد و خسته نشد. اجازه دهید فرزندتان از تصورات خود برای ساختن چیزهایی که دوستشان دارد استفاده کند. این فعالیت بیشتر بر لامسه تمرکز دارد.


5- جعبه لمسی هیولا

هیولاهای خود را با انواع آیتم های مختلف مانند اسفنج، توپ، ماشین اسباب بازی، نگه دارنده کاغذ توالت، صابون و خیلی چیزهای دیگر درست کنید. شما می توانید واقعا با هر چیزی یک هیولا درست کنید! برای هیولایتان، چشم ، گوش و دهان بگذارید و یا برای برخی از انها فقط یک چشم بکشید. آنها را درون یک سطل زباله بگذارید و اجازه دهید کودک شما با هیولا های مختلفی که در جعبه قرار دارند بازی کند و آنها را لمس نماید. کودک شما می تواند آنها را از جعبه بیرون بکشد و از تخیلات خود استفاده کرده و با آنها بازی کند! شما می توانید از صابون یا اسفنج های معطر برای درست کردن آنها استفاده کنید تا عطر و بوی متفاوتی داشته باشند. شما می توانید از میوه ها و یا مواد غذایی دیگر برای درست کردن آنها استفاده کنید و اجازه دهید هیولا ها طعم دلپذیری داشته باشند تا کودکان حس بهتری نسبت به آنها پیدا کنند. این کارها می تواند کودکتان را تا حد زیادی شاد کند.

راه های مختلفی برای استفاده از بازی های حسی وجود دارد. استفاده از بازی های حسی برای آشنا نمودن کودکتان با انواع حواس لامسه، بویایی و چشایی و درک جهان حسی اطراف توسط کودک بسیار مهم هستند.

 

نظرات :

ارسال نظر

فیلدهای ستاره دار را حتما پرنمائید *

ارسال نظر

کلینیک کاردرمانی آریان

کلینیک کاردرمانی آریان

اپراتور

سلام دوست عزیز 😃

اگر نیاز به مشاوره دارید به صورت آنلاین تماس بگیرید.