کلینیک کاردرمانی آریان

کاردرمانی کودکان

  • صفحه اصلی
  • علائم اولیه نقص مهارت های حرکتی ظریف با ارزیابی های کاردرمانی کودکان
علائم اولیه نقص مهارت های حرکتی ظریف با ارزیابی های کاردرمانی کودکان

علائم اولیه نقص مهارت های حرکتی ظریف با ارزیابی های کاردرمانی کودکان

علائم اولیه نقص مهارت های حرکتی ظریف

مهارت های حرکتی ظریف یکی از انواع مهارت هایی هستند که برای مادام العمر به انها نیاز داریم. این نوع حرکات در ماه های اول زندگی ما توسعه یافته و پایه و اساس اکثر فعالیت های روزانه مان را تشکیل می دهند. مهارت های حرکتی ظریف برای ما این امکان را فراهم می اورند تا حرکات کوچک تر و ظریف تر را با اندام هایی مانند انگشتان ، زبان و لب انجام دهیم. سرعت یادگیری این حرکات در کودکان مختلف متفاوت است، اما برخی از کودکان در این زمینه تاخیر دارند و لذا باید توسط یک متخصص حرفه ای کودکان مورد ارزیابی و درمان قرار گیرند.
 
علائم اولیه تأخیر در مهارت های حرکتی ظریف

علائم اولیه قبل از 2 سالگی:

    عدم علاقه به گرفتن اشیاء
    مشکل در نشستن
    مشکل در بالا اوردن سر
    ناتوانی یا مشکل در ایستادن
    ناتوانی یا مشکل در چهار دست و پا راه رفتن
    تأخیر یا مشکل در راه رفتن

 علائم زیر می توانند از زمان پیش دبستانی به بعد خودشان را نشان دهند

    مشکل در پرتاب توپ یا ورزش کردن
    مشکل در نقاشی کشیدن و یا حتی نگه داشتن ابزار های نگارشی
    مشکل با بستن دکمه ها و زیپ ها
    دست خط نا مناسب
    دست و پا چلفتگی

اگر با یک یا ترکیبی از این علائم در کودک خود مواجه شدید ، باید به متخصصی مراجعه کند که در زمینه درمان کودکانی که دارای نقص در مهارت های حرکتی هستند ، تخصص داشته باشد. کودکانی که در گذشته علائمی داشتند که دیگر قابل مشاهده نیستند هم باید توسط یک متخصص معاینه شوند.

 تست های رایج برای ارزیابی تاخیر در مهارت های حرکتی

کودک در طی یک جلسه کاردرمانی. یکی از متداول ترین آزمایشاتی که بر روی کودکان مشکوک به اختلال هماهنگی رشد ، انجام می شود ، آزمایش Beery-Buktenica است. این آزمایش برای شناسایی مشکلات مربوط به مهارت های حرکتی ظریف ، درک بینایی و میزان هماهنگی بین چشم و دست انجام می شود.

همچنین مقیاس میزان توسعه مهارت های حرکتی لینکلن - اوزرتسکی نیز به کار گرفته می شود که با استفاده از ان می توان میزان توسعه مهارت های حرکتی را ارزیابی نمود.

 درمان

فیزیوتراپی یکی از روش های رایجی است که برای کمک به کودکانی به کار گرفته می شود که در مهارت های حرکتی ظریف مشکل دارند. وظیفه این روش درمانی تقویت ماهیچه ها و آموزش کودک است تا بتواند شیوه درست انجام حرکاتی را که در انجام دادنشان مشکل دارد فرا بگیرد.
اگر فرزند شما هر یک از علائم ذکر شده در بالا را از خود نشان داد، حتما به یکی از هزاران متخصص دلسوزی مراجعه کنید که با اشتیاق هر چه تمام تر به کودک شما کمک می کنند تا موارد لازم را فرا بگیرد. اگر سریعا برای معالجه اقدام کنید کودک شما مهارت هایی را می آموزد که می تواند در الباقی زندگی خود از انها استفاده نماید.

/

نظرات :

ارسال نظر

فیلدهای ستاره دار را حتما پرنمائید *

ارسال نظر

کلینیک کاردرمانی آریان

کلینیک کاردرمانی آریان

اپراتور

سلام دوست عزیز 😃

اگر نیاز به مشاوره دارید به صورت آنلاین تماس بگیرید.