کلینیک کاردرمانی آریان

کاردرمانی حسی

  • صفحه اصلی
  • ماشین فشار تمپل گراندین و استفاده از تحریک لمسی عمقی در کاردرمانی حسی کودکان
ماشین فشار تمپل گراندین و استفاده از تحریک لمسی عمقی در کاردرمانی حسی کودکان

ماشین فشار تمپل گراندین و استفاده از تحریک لمسی عمقی در کاردرمانی حسی کودکان

تمپل گراندین در دنیای اوتیسم یک قهرمان به حساب می اید. تحقیقات ، بحث ها و گفتگوهای او بر نحوه تفکرش از اوتیسم  تاثیر  فراوانی داشت. هرچند گه گاه تأثیر باورنکردنی اختراعات وی فراموش می شود. دستگاه فشار تمپل گراندین نقش مهمی را در تعریف فواید فشار و فشار لمسی عمقی برای افراد دارای مشکلات حسی اوتیسم ایفا میکند.
 
منشا ماشین فشار عمقی

تمپل گراندین از سنین پایین با حساسیت های حسی شدید دست و پنجه نرم می کرد. مانند بسیاری از کودکان  مبتلا به اوتیسم ، گراندین همواره با لمس شدن مشکل داشت. وی 9 مورد از 15 علامت موجود در چپ لیست ایریس را از لحاظ دفاع لمسی داشت..

علایق گراندین او را به سمت مطالعه حیوانات سوق داد و او تخصص خود را در مورد احشام گرفت

او در کار خود ، متوجه شد که حیوانات هنگامی که فشار لمس عمقیی را تجربه می کنند ، آرام می شوند.

اگر از کانال انتقال حیوانات به درستی استفاده می شد ، می توانستند فشار لمسی عمقیی را قبل از ذبح بر روی حیوانات اعمال کنند که استرسشان را از بین می برد و انها را ارام می کرد.

ناگهان چیزی به ذهن گراندین رسید

علی رغم احساس ناجوری که از لمس کردن به گراندین دست می داد ، او اغوش سفت و فشار عمقی لمسی را دوست داشت. آیا او می توانست همان فشار لمسی عمقی را که برای دام هایش سودمند بود ، برای خودش هم به کار گیرد؟

گراندین برای اعمال این فشارهای لمسی عمقی و فرو نشاندن اضطرابش، دستگاهی را در سن 18 سالگی اختراع كرد.

این ماشین بعدا تبدیل به چیزی شد که ما از آن به عنوان ماشین فشار یا ماشین بغل استفاده می کنیم

برای شروع ، گراندین 15 دقیقه از ماشین فشار استفاده کرد و فهمید که این ماشین اضطراب وی را تا یک ساعت کاهش می دهد. سرانجام او توانست فشار صحیحی را که به او اجازه می داد تا یک ساعت و نیم ارام باشد تعیین نماید.

استفاده از ماشین فشار در زندگی روزانه

ماشین فشار تمپل گرانین بسیار جالب به نظر می رسد. به یاد داشته باشید که این ماشین از ارام شدن دام ها درست قبل از ذبح الهام گرفته شده. اما اجازه ندهید منشا آن شما را از مزایای بی شماری که دارد باز دارد.

فشار لمسی عمقی: چگونه می توان از هر چیزی یک "ماشین فشار" ساخت

خوشبختانه ، روش های زیادی برای اعمال فشار لمسی عمقی بدون استفاده از ماشین فشار به کودک وجود دارد. به این فکر کنید که چگونه می توانید اشیاء روزمره را به ماشین های فشار تبدیل کنید. در اینجا برخی چیزها که می توانید از انها به عنوان ماشین فشار استفاده کنید نام برده شده اند.

  •     بالشتک های مبل
  •     آغوش محکم
  •     لباس های سنگین
  •     پتوهای سنگین
  •     استفاده از  فوم رولر برای چرخاندن کودک
  •     پیچیدن کودک درون یک پتو
  •     استفاده از محصولات سنگین
  •     انجام کارهای سنگین مانند فشار و کشیدن


چرا عادت کردن به فشار لمسی عمقی اینقدر طول می کشد؟

ممکن است برخی از کودکان در تنظیم فشار لمسی عمقی مشکلی نداشته باشند. این جویندگان حسی احتمالاً خود را زیر بالش های تختخواب می کشند ، و هر کاری را انجام می دهند تا بتوانند فشار بیشتری را به بدن خود وارد کنند. آنها ، به طور غریزی نسبت به فشار لمسی عمقی احساس خوبی دارد. اما کودکان مبتلا به دفاع لمسی ما داستان دیگری دارند.

وقتی تمپل گراندین ماشین فشار خود را اختراع کرد ، مبتلا به دفاع لمسی بود. این بدان معناست که هر لمسی سیستم حسی او را تحت الشعاع قرار می داد و او را وارد حالت جنگ یا حالت پرواز می کرد . بر عکس جست و جوگرهای حسی ، بدن او لمس را دفع می کرد و آن را یک تهدید می دانست.

در مورد کودکانی که دارای مشکل دفاع لمسی هستند ، در ابتدا فشار لمسی عمقی هشدارهای بدن را خاموش می کند و می تواند منکوب کننده و دردناک باشد. اگر یک لمس کوچک می تواند آنها را به وحشت بیندازد ، تصور کنید که یک آغوش محکم چه بلایی بر سرشان می آورد. اما درست بر عکس این امر صدق می کند در واقع، انها آغوش محکم را نسبت به لمس سبک ترجیح می دهند

چرا لمس برای کودکان مبتلا به این عارضه دردناک است؟

ما دو حالت داریم: "استراحت و هضم" و "جنگ یا پرواز". کودکانی که به مقاومت دفاعی مبتلا هستند ، بیشتر در مرحله "جنگ یا پرواز" به سر می برند. در حالی که بیشتر ما وقتی شخصی روی شانه مان ضربه می زند ، به راحتی می چرخیم ، یک کودک مبتلا به دفاعی لمسی ممکن است به حالت "جنگ یا پرواز" برود و خشمگین شود.

به همین دلیل است که می گوییم کودکانی که به این صورت واکنش نشان می دهند ، مشکل دفاعی لمس یا حساسیت لمسی دارند.

اصولاً بدن آنها نسبت به لمس حساس تر است و احتمالاً هنگام لمس به حالت دفاعی می روند.

وقتی بدن و سیستم های حسی ما آرام می شوند ، ما در حالت "استراحت و هضم" هستیم. این وضعیت یک وضعیت عالی برای بدن ماست ، زیرا این بدان معنی است که ما از هر چیزی که در محیط اطرافمان وجود دارد احساس آرامش می کنیم و تهدید ی را حس نمی کنیم. فشار لمسی عمقی در حقیقت سیگنالی را به بدن وارد می کند تا از حالت "جنگ یا پرواز" خارج شده و وارد "استراحت و هضم" شود.

ماشین فشار تمپل گراندین و استفاده از تحریک لمسی عمقی در کاردرمانی حسی

 

اگر  فشار لمسی عمقی تا این حد نا مطلوب است ، چرا کودکان باید از ان استفاده کنند؟

در حالی که فشار لمسی عمقی در ابتدا بسیار نا مطلوب به نظر می رسد ، اما به محض تنظیم ان با نیازهای کودک مبتلا ، بسیار آرامش بخش و مفید خواهد بود. به اولین باری که به باشگاه رفتید فکر کنید.

بیشتر ما عصبی بودیم و   فقط می توانستیم بعد از نرمش چند تمرین مختصر انجام دهیم اما پس از خارج شدن از باشگاه، شما از ان نترسید و از باشگاه متنفر نشدید.  پس به مرور توانستید تمرین های بیشتری انجام دهید و احساس کردید که قوی تر شده اید ، و در واقع متوجه شدید که سالن ورزشی بخش بزرگی از زندگی شماست.

پس به فشار لمسی عمقی نیز مانند یک ورزش روزانه فکر کنید. ابتدا با جلسات کوچک کار خود را شروع کنید. هر چه کودکان "قوی تر" می شوند مدت زمان استفاده از دستگاه را افزایش دهید.

 

 

 

نظرات :

ارسال نظر

فیلدهای ستاره دار را حتما پرنمائید *

ارسال نظر

کلینیک کاردرمانی آریان

کلینیک کاردرمانی آریان

اپراتور

سلام دوست عزیز 😃

اگر نیاز به مشاوره دارید به صورت آنلاین تماس بگیرید.