کلینیک کاردرمانی آریان

کاردرمانی حسی

  • صفحه اصلی
  • حس عمقی چیست؟ کاردرمانی حسی چگونه از این حس استفاده میکند؟
حس عمقی چیست؟ کاردرمانی حسی چگونه از این حس استفاده میکند؟

حس عمقی چیست؟ کاردرمانی حسی چگونه از این حس استفاده میکند؟

حس عمقی چیست؟ حالت پاسخگویی بیش از حد ، کمتر از حد و جستجوی حسی

شاید حس عمقی یک کلمه بی معنی به نظر آید ، اما این کلمه به طور خلاصه به توانایی درک اینکه بدون تلاش خاصی بدانیم که در چه فضایی هستیم بازمی گردد. وقتی دست های خود را بلند می کنیم ، با پاهای خود ضربه می زنیم یا دست های من را به هم می کوبیم ، بدن ما می داند که اندام ها و قسمت های مختلف بدنمان در چه موقعیتی قرار دارند و در حال انجام چه کاری هستند.

مغز ما می گوید ، "اوه ، من در حال دست زدن هستم یا دستم را بالا برده ام

چرا حس عمقی برای سیستم حسی ما مهم است؟

سیستم خود تحریک پذیر ما وظیفه دارد که ورودی حسی لازم را از عضلات و مفاصل دریافت کند و آنها را به مغز بفرستد تا ببیند که مغز چه دستوری را صادر می کند. این سیستم باعث می شود که ما بتوانیم از عضلات بازوی خود استفاده کنیم و مغزمان بتواند واکنش های لازم را ارائه دهد.

این ورودی های حسی ورودی هایی هستند که سیستم حس عمقی ما از آن ها برای انتقال پیام به مغز و ایجاد واکنش لازم استفاده می کند. حرکات ، لمس ها ، پرش ها ، افتادن – تمام اینها ورودی های حسی ای هستند که سیستم ما برای درک چگونگی و چرایی موقعیت بدنمان از آنها بهره می برد.
وقتی اختلالی در پردازش حسی به وجود آید ، مغز ما نمیتواند سیگنال ها را به درستی پردازش کند و لذا مثلا به جای اینکه به ما بگوید بازویمآن بالاست می گوید بازویمآن پایین است.
این اختلال میتواند در تمام طیف ها اتفاق بیفتد. و باعث پاسخگویی بیش از حد یا پاسخگویی کمتر از حد لازم شود. ممکن است ما نسبت به حرکت بازوی خود واکنش زیادی را از خود نشآن دهیم(پاسخگویی بیش از حد) یا اصلاً به آن توجه کنیم (پاسخگویی کمتر از حد)

معنای پاسخگویی بیش از حد در حس عمقی چیست ؟

کودکآنی که بیش از حد پاسخگو هستند ، معمولا از تحرک و لمس خودداری می کنند ، زیرا این امر میتواند برایشآن دلهره اور و نگرآن کننده باشد. این شرایط "دفاع حسی" نامیده می شود . در چنین شرایطی هر حرکت حسی میتواند ناگوار باشد. چراا که مغز اساساً آن را به عنوآن حرکتی شدیدتر از آنچه در واقع هست پردازش می کند ، که میتواند ناراحت کننده باشد

 

تحقیقات نشآن داده آند که کودکآن  مبتلا به  ASD با چالش هایی مواجه هستند که آنها را از  کودکآن معمولی متمایز می سازد.  این چالش ها عبارتند از:

واکنش منفی به حرکت

ترس از حرکت

تحرک اندک

اجتناب از لمس شدن

عدم انگیزه برای بازی کردن

حالت دفاعی یا حساسیت لمسی

 

معنای پاسخگویی بیش از حد در حس عمقی

تصورات غلط موجود درباره بیش پاسخدهی حسی

بچه هایی  که نسبت به ورودی های حسی واکنش شدیدی را از خود نشان می دهند ، میتوانند محتاط ، درون گرا و مستعد ابتلا به افسردگی باشند. علاوه بر این آنها ممکن است به دلیل حساسیت های حسی مدام دچار اضطراب شوند. شما به راحتی می توانید یک کودک مبتلا به پاسخگویی بیش از حد را از اجتناب از انجام دادن فعالیت های روزمره تشخیص دهید. مجبور کردن یک کودک برای شرکت در امور مختلف فقط اوضاع را بدتر می کند ، زیرا مسائل حسی وخیم تر می شوند.

معنای  کم پاسخدهی در حس عمقی چیست ؟

هنگامی که به پاسخگویی کمتر از حد حسی مبتلا باشید ، مغز نسبت به حالت عادی نسبت به حرکات مختلف کمتر واکنش نشان می دهد.

علایم کم پاسخدهی حسی به شرح زیر می باشند:

  کندی
  تنبلی
  انگیزه کم برای شرکت در فعالیت ها
  دست و پا چلفتی بودن و آگاهی بدنی آندک
  آگاهی آندک از دمای بدن
  دارای تحمل درد بالا

بچه هایی که به پاسخگویی کمتر از حد مبتلا هستند ، "آنچه را که بدآن نیاز دارند" از حرکات خود دریافت نمی کنند ، و این باعث می شود که انگیزه اندکی برای مشارکت داشته باشند. و وقتی هم که در کارها شرکت می کنند ، بدن آنها متوجه نمی شود که آنها در کدام فضا قرار دارند و لذا میتوانند تنبل و دست و پا چلفتی به نظر آیند. در واقع هیچ چیز برایشان سرگرم کننده نیست.


تصورات غلط موجود درباره کم پاسخدهی حسی

در حالی که این بچه ها غالباً تنبل به نظر می رسند ، اما عمدا چنین رفتاری را از خود بروز نمی دهند. تصور کنید که بستنی می خورید اما بستنی شما هیچ عطر و طعمی ندارد. احتمالاً شما از خوردن بستنی دست بر خواهید داشت. زیرا لذت لازم را از آن نمی برید.
 
جست و جوی حسی چیست؟

جست و جو گرهای حسی برای تنظیم بدن خود ، درک درست از فضا و احساس آرامش ، به ورودی های حسی بیشتری احتیاج دارند. این کودکآن بچه هایی هستند که همیشه در حال حرکت ، برخورد با اطراف ، خرد کردن ، فشار دادن و کشیدن چیزهای مختلف می باشند.

جست و جو گرهای حسی اغلب به عنوآن بیش فعال و خارج از کنترل شناخته می شوند ، اما در واقع اینگونه نیستند. آنها به طور خلاصه فقط به دنبال پاسخگویی به نیازهای بدنشان هستند. در حالی که ممکن است شما یا من به راحتی با یک بار پرش ورودی مورد نیاز خود را بدست آوریم ، این کودکآن ممکن است به 3 بار پرش یا بیشتر نیاز داشته باشند

این گونه بچه ها اشتیاق عجیبی برای کسب ورودی های حسی عمقی دارند ، به این معنی که ماهیچه ها و مفاصل آنها ورودی های بیشتری را می خواهند تا سیستم حسی عمقیشان بتواندد سیگنال های مناسب را به مغز ارسال کند.

از آنجا که این نوع کودکان نیز از مکان بدن خود در فضا آگاه نیستند ، ممکن است بی نظم  و دست و پا چلفتی به نظر بیایند. تصور کنید درک درستی از فضای اطرافتان نداشته باشید در این صورت معمولا مدام به در و دیوار برخورد می کنید ، فنجان قهوه را می ریزید و از پله ها می افتید.

این بچه ها اغلب  با ADHD اشتباه گرفته می شوند در حالی که ممکن است برخی از آنها به  ADHD مبتلا باشند ، اما این دو اختلال کاملا از هم جدا هستند.

 

تصورات غلط درباره جستجوگرهای حسی

بچه های مبتلا به جستجوی حسی میتوانند بدخلق ، مخرب و بیش فعال به نظر بیایند. این امر میتواند باعث تنبیه شان شود  ، زیرا به نظر می رسد اینگونه کودکان آگاهانه تصمیم می گیرند که بد رفتار کنند ، اما در واقع بدن آنها به چنین ورودی های حسی ای نیاز دارد.

جستجوی حسی میتواند مشکل ساز باشد ، زیرا ممکن است خوب یا بد به نظر آید. کودکی که مدام به دنبال کسب ورودی های حسی است ، ممکن است به دلیل بی خیالی و ایجاد اختلال در کلاس مجازات شود زیرا نمیتواند چند ساعت یک جا ارام بنشیند.

چگونه کار سنگین میتواند به این نوع کودکان کمک کند

در حالی که استراتژی های لازم برای کمک به کودکان بیش از حد پاسخگو ، کمتر از حد پاسخگو و جست و جوگرهای حسی متفاوت است ، کار سنگین برای سیستم حس عمقی آنها بسیار عالی باشد.

برای بچه هایی که بیش از حد پاسخگو هستند ، باید استراتژی هایی اتخاذ شود که به کاهش سرعتشان کمک کند. کار سنگین به برانگیخته شدن بدنشان نسبت به ورودی های حسی کمک می کند ، اما نتایج به مرور زمان خود را نشان می دهند. پس عجله نکنید. اضافه کاری و کار سنگین مطمئنا موثر خواهد بود اما اندک اندک و به مرور.

برای بچه هایی که کمتر از حد پاسخگو هستند ، کارهای سنگین به آنها اجازه می دهد تا ورودی حسی اضافی ای را که بدنشان به آن نیاز دارد دریافت نمایند.

این ورودی اضافی به بدن آنها کمک می کند تا مکان خود را در فضا تشخیص دهد و با فعالیت در حال آنجام ارتباط برقرار کند

 

کاردرمانی حسی در استفاده از حس عمقی


جویندگان حسی برای انجام کارهای سنگین نیازی به تشویق شدن نخواهند داشت و این کارها را معمولا با کمال میل انجام می دهند! وقتی این بچه ها ورودی مورد نظر خود را بدست آورند ، بدن آنها آرام و تنظیم می شود. انجام کارهای سنگین قبل از مدرسه و داشتن دوره های تمرکز میتواند باعث افزایش تمرکز کودک در مدرسه شود.

 

نظرات :

ارسال نظر

فیلدهای ستاره دار را حتما پرنمائید *

ارسال نظر

کلینیک کاردرمانی آریان

کلینیک کاردرمانی آریان

اپراتور

سلام دوست عزیز 😃

اگر نیاز به مشاوره دارید به صورت آنلاین تماس بگیرید.