کلینیک کاردرمانی آریان

کاردرمانی در مدرسه

  • صفحه اصلی
  • جلوگیری از 5 اشتباه رایج تعلیم نوشتن از طریق کاردرمانی دست
جلوگیری از 5 اشتباه رایج تعلیم نوشتن از طریق کاردرمانی دست

جلوگیری از 5 اشتباه رایج تعلیم نوشتن از طریق کاردرمانی دست

وقتی مبحث نوشتن کودکان پیش می آید موضوعاتی وجود دارند که نباید از آنها غفلت کنید یا در هنگام آموزششان دچار اشتباه بشوید. لذا ما میخواهیم با استفاده از نکات کاردرمانی کودکان به 5 اشتباه رایجی که هنگام اموزش مهارت های نوشتاری به کودکان به وجود می ایند اشاره ای داشته باشیم

اشتباه 1 - در نظر نگرفتن خطوط پیش نوشتاری

این مرحله یک قدم مهم برای آموزش نحوه نوشتن متون مختلف به کودکان است که قطعا نباید آنرا را نادیده بگیرید. خطوط پیش نوشتاری از خطوط شکسته و اشکال مختلف به وجود اورنده دهنده حروف تشکیل شده ند.تشخیص این مشکلات یکی از مهارت های اصلی کاردرمانگران متخصص در امر بینایی است.امروزه کلینیک های کاردرمانی با تجهیزات و ابزار پیشرفته اینگونه اختلالات را تشخیص میدهند و برای انجام مراحل درمانی اقدام میکنند

این خطوط  پیش نوشتاری شامل چه چیزهایی هستند ؟

 خطوط عمودی -  (تقلید در سن 2  سالگی و کپی / مهارت یافتن در 3  سالگی)
 خطوط افقی - (تقلید در سن 2/2  سالگی و کپی / مهارت یافتن در 3  سالگی)
 اشکال دایره ای- (تقلید در سن 2/1/2  سالگی و کپی / مهارت یافتن در 3  سالگی)
 اشکال متقاطع- تقلید در سن 3 1/2  سالگی و کپی / مهارت یافتن در سن 4  سالگی)
 شکل مربع -  سن 4 سالگی
 خطوط مورب راست / چپ - (سن 4 1 / 2 سالگی)
 شکل ایکس- سن 5 سالگی
 مثلث (سن 5 سالگی)

اشتباه 2 - از کودک انتظار داشته باشید که نام خود (یا الفبا) را خیلی زود بنویسد

من والدین زیادی را دیده ام که می خواهند مطمئن شوند فرزندشان می تواند نام خود را در مهد کودک بنویسد (در سن 3 و 4 سالگی). در حالی که ممکن است برخی از کودکان برای این امر آماده باشند ، بسیاری از آنها از چنین آمادگی ای برخوردار نمی باشند.


اشتباه 3 -   ارائه یك نوع ابزار نوشتاری به کودک

در مورد اندازه مداد و اثرات آن بر روی خوانا بودن دست خط تحقیقات زیادی صورت نگرفته است. اما برخی از تحقیقات انجام شده ( ما در مقالات دیگر کاردرمانی کودکان این موارد را ذکر کرده ایم) دریافته اند که قطر مداد یا طول مداد تاثیر زیادی در خوانا بودن دست خط ندارد.
با این حال ، برخی از تحقیقات نشان داده اند که دانش آموزان بسته به سنشان گرایش بیشتری به سمت یک نوع مداد خاص دارند. . پیش دبستانی ها مدادهای کوتاه تر و با قطر بیشتر را به مدادهای معمولی ترجیح می دهند. اما مهد کودکی ها به سمت مدادهای معمولی گرایش بیشتری دارند

کاری که من انجام می دهم این است که انواع وسایل نوشتاری را تهیه می کنم و به هر دانش آموز اجازه می دهم خودش مداد مورد نظرش را انتخاب کند.

 

کاردرمانی دست درکودکان

 

اشتباه 4 - برای تمرین نوشتن فقط روی استفاده از مداد تمرکز کنید

اگر به دنبال ایده های تمرین نوشتن باشید ، قطعا می توانید میلیون ها میلیون نوع تمرین مختلف را برای اموزش حروف الفبا پیدا کنید. در حالی که هیچ کدام از این روش ها به خودی خود بد نیستند ، من از شما می خواهم که کمی خلاق تر باشید و به این بیاندیشید که چگونه می توانید از این روش ها به صورت دستی استفاده کنید.

تمرین نوشتن می تواند خیلی فراتر از استفاده از انواع برگه ها و یا مدادها باشد. در حقیقت ، تمرین نوشتن به روش های دستی می تواند بسیار جالب تر باشد. به علاوه این روش یک روش عالی برای تمرین مهارت های حرکتی ظریف و حرکتی دیداری مورد نیاز برای نوشتن است.
ایده های زیر می توانند جالب باشند

 

  •     برای شکل دادن حروف و اعداد از خمیر بازی استفاده کنید
  •     از ویکی استیکس استفاده کنید
  •     حروف را در یک سینی پر از ماسه یا نمک دنبال کنید
  •     با آب روی یک سطح عمودی بنویسید (تخته سیاه یا تخته سفید برای این کار بهترین وسایل هستند.)


اشتباه 5 - کار بر روی  مهارت های حرکتی درشت و ظریف

همه کودکان نیاز به حرکت دارند. هرچه آنها به سطوح بالاتر مدرسه می رسند ، به همان اندازه عدم تمرکزشان بر روی    مهارت های حرکتی درشت و ظریف بیشتر می شود.
بنابراین نقص در   مهارت های حرکتی درشت و ظریف ، به ویژه در مقاطع ابتدایی و متوسطه ، می تواند تأثیر بسزایی بر تمرکز و توجه که بخشی از مهارت های نوشتاری هستند داشته باشد.  
بنابراین وقتی کودکان وارد مهدکودک می شوند ، هرگز تمرین های لازم برای تقویت  مهارت های حرکتی درشت و ظریف را فراموش نکنید. قطعا شما روش های زیادی را برای تقویت این حرکات به کار خواهید گرفت. بنابراین در اینجا چند روش وجود دارد که می توانید از طریق انها  مهارت های حرکتی درشت و ظریف دانش اموزان را تقویت کنید.نکته قابل توجه این است که در زمینه اختلالات خواندن و نوشتن حتما کودک باید توسط متخصص گفتاردرمانگر و کاردرمانگر ویزیت شود .

 

  •     در کلاس یا خانه از  استراحت مغز استفاده کنید
  •     برای تمرین دست خط از هر یک از روشهای دستی استفاده کنید.
  •     از یک ابزار تقویت کننده حرکت های ظریف در هنگام استراحت یا تعطیلات استفاده کنید
  •     از کارت های حرکت دهنده ماهیچه استفاده کنید
  •     فعالیت های هماهنگی دو جانبه یا حفظ تعادل را حتما در روز تمرین کنید

نظرات :

ارسال نظر

فیلدهای ستاره دار را حتما پرنمائید *

ارسال نظر

کلینیک کاردرمانی آریان

کلینیک کاردرمانی آریان

اپراتور

سلام دوست عزیز 😃

اگر نیاز به مشاوره دارید به صورت آنلاین تماس بگیرید.