کلینیک کاردرمانی آریان

کاردرمانی ادراکی-حرکتی

  • صفحه اصلی
  • یک برنامه خلاقانه مجازی مبتنی بر حرکات برای کودکان مبتلا به اختلالات حرکتی (بخش دوم)
یک برنامه خلاقانه مجازی مبتنی بر حرکات برای کودکان مبتلا به اختلالات حرکتی (بخش دوم)

یک برنامه خلاقانه مجازی مبتنی بر حرکات برای کودکان مبتلا به اختلالات حرکتی (بخش دوم)

این مقاله در ادامه بخش اول برنامه خلاقانه مجازی قرار دارد، برای مطالعه قسمت اول اینجا کلیک نمایید.

فناوری  مایکروسافت  Kinectچیست؟

 Xbox Kinect مایکروسافت این امکان را فراهم می آورد تا با استفاده از پروژکتور و دوربین مادون قرمز و یک میکروچیپ بتوان حرکت اشیا و افراد را در امتداد محورهای x ، y  و z  ردیابی کرد و سپس انها را با بازسازی مبتنی بر تصویر سه بعدی بازسازی نمود.

یک برنامه هنری مجازی برای تشویق افزایش فعالیت بدنی

برخلاف بازیهای رایانه ای ، هنر تجسمی امکان برقراری ارتباط بصری را ازطریق ایده های انتزاعی فراهم می آورد و بیان شخصیت و خلاقیت را امکانپذیر میسازد.

کودکانی که با مشکل مواجهند برای پیشرفت و لذت بردن از اوقات فراغت خود ، و انجام کارهایی مانند طراحی ، نقاشی و مجسمه سازی میتوانند ازین برنامه استفاده کنند. این برنامه میتواند به کودکانی که کنترل دست ضعیفی دارند کمک کند چراکه معمولا امکان برقراری ارتباط با این هنرها برای چنین کودکانی امکان پذیر نیست.

با وجود افزایش روزافزون تعداد راه های جذب کودکان معلول به سوی هنر ، این عرصه همیشه در جستجوی ایده های جدید است.
فناوری Kinect ازطریق دکمه غیر تماسی «مجازی» ، کودک را قادر می سازد تا به راحتی با این هنرها ارتباط برقرار کند.

 

مزایای استفاده از  یک رسانه هنری مجازی شامل موارد زیر است:

هیچ قطعه ای به طور تصادفی قورت داده نمیشود.

کودک آشفته نخواهد شد.

این برنامه برای برطرف نمودن اختلالات کودک قابل برنامه ریزی است.

این سیستم می تواند بازخورد های حسی اضافی ای ، مانند افزایش صدا را برای بهبود تعامل فعال نماید. بازخورد دیداری و شنوایی برای رشد مغز بهتر از انجام حرکاتی است که هیچگونه بازخورد حسی ای را در پی ندارند.

یک برنامه هنری مجازی که از آخرین فناوری های تجاری استفاده می کند ، میتواند توجه کودکان مبتلا به انواع نقص ها را بیشتر جلب کند ، زیرا این امکان را به انها می دهد تا مانند همسالان خود قادر به استفاده از هنرهای اصلی رایج باشند.

کاردرمانی کودکان از طریق بازی های جدید

 

نکته مهم طراحی KVAP در استفاده کودکان دچار معلولیت

جنبه چند حسی KVAP برای تقویت تعامل جسمی طراحی شده ، که برای افزایش وزن ، قدرت عضلات ، انعطاف پذیری و استقامت بسیار مهم است. بسیاری از کودکان دچار معلولیت به طور مرتب با کاردرمانگران و فیزیوتراپیستهایی سر و کار دارند که تمرینات روزانه ای را برای ایجاد تن عضلانی و انعطاف پذیری عضلاتشان تجویز می کنند. با این حال ، تحقیقات نشان می دهد که بسیاری از افراد دارای ناتوانی حرکتی ، تمرینات را طبق توصیه پزشکان انجام نمی دهند.

فعالیت بدنی کافی خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی ، دیابت نوع 2 ، برخی سرطان ها ، شکستگی ها و پوکی استخوان و افسردگی را کاهش می دهد. همچنین باعث بهبود عملکرد بدنی ، عملکرد شناختی و کیفیت زندگی می شود. بسیاری از کودکان مبتلا به اختلالات شدید ، از ویلچر استفاده می کنند و فعالیت بدنی بسیار کمی دارند . یک برنامه سرگرم کننده که انجام فعالیت را تشویق می کند ممکن است منجر به افزایش تناسب اندام و سلامتی شود.

 

تحلیل بازار و هدف طراحی KVAP

برنامه هایی مانند Kinerehab ،  Mitii KiDnectو برای تشویق تعامل بدنی طراحی شده اند و در این راستا تمرینات روزانه ای را به کاربر ارائه میدهند و لذا کار مربی برای نظارت بر پیشرفت کاربر بسیار آسانتر خواهد شد. هدف KVAP دستیابی به تعامل بدنی از طریق انجام یک فعالیت تفریحی است که خلاقیت و کاوش فرد را تشویق می کند.

Kinect Paint   یک برنامه هنری مجازی رایگان و قابل بارگیری است که بازار اصلی را هدف قرار داده است. این برنامه سرگرم کننده و جذاب است اما کار با آن دشوار میباشد. كودكان دارای ناتوانی شدید ، كنترل كافی ای بر روی هر دو بازوی خود ندارند تا بتوانند این سیستم پیچیده را اجرا کنند. لذا برنامه های دیگر سعی نموده اند این شکاف موجود در بازار هنر را بر طرف نموده و به نحو اسان تری طراحی شوند.

 

نحوه تنظیم و راه اندازی برنامه

حالت اتوماتیک  KVAP

توابع KVAP شامل  بخشهای رنگ ، پاک کردن ، بزرگنمایی و تدارکات  برای نقاشی کشیدن بر روی یک بوم سفید هستند . KVAP را می توان برای ردیابی دست چپ یا راست ، سر و یا بر روی حالت هر دو دست و پا تنظیم کرد. جلوه های مختلفی از جمله اشکال و انواع نورها با حرکات مختلف و سرعت اندامها  فعال می شوند. هر افکت دارای صدای کاربردی متناظر با خود است و هر دکمه تار، صوت پیانوی متفاوتی را برای اطمینان از پیشرفت کودک در  موسیقی و پخش یک موسیقی روح نواز به صدا در می اورد. 

 

 

لینک منبع
 

نظرات :

ارسال نظر

فیلدهای ستاره دار را حتما پرنمائید *

ارسال نظر

کلینیک کاردرمانی آریان

کلینیک کاردرمانی آریان

اپراتور

سلام دوست عزیز 😃

اگر نیاز به مشاوره دارید به صورت آنلاین تماس بگیرید.