کلینیک کاردرمانی آریان

کاردرمانی اوتیسم

  • صفحه اصلی
  • تاثیر استفاده از بازی ورزشی ماکوتو در کاردرمانی کودکان مبتلا به اوتیسم
تاثیر استفاده از بازی ورزشی ماکوتو در کاردرمانی کودکان مبتلا به اوتیسم

تاثیر استفاده از بازی ورزشی ماکوتو در کاردرمانی کودکان مبتلا به اوتیسم

ورزش ماکوتو یا Makoto arena چیست ؟

استفاده از بازی های مبتنی بر ‌ورزش در کاردرمانی کودکان مبتلا به اختلالات طیف اوتیسم 

اختلال عملکرد اجرایی و حرکتی در کودکان اوتیسم

نتایج تحقیقات تاثیر بازی ماکوتو در کاردرمانی کودکان مبتلا به اختلالات اوتیسم

 

ورزش ماکوتو یا Makoto arena چیست؟ 

طی یک مطالعه جدید مشخص شده است که بازی ‌های مورد استفاده در مرکز کاردرمانی کودکان برای ورزش می‌تواند موجب بهبود تناسب فیزیکی و ذهنی در کودکان مبتلا به اوتیسم شود.  به عنوان راهی برای مقابله با کمبود فعالیت بدنی، پژوهشگران به بحث و بررسی در مورد استفاده از Makoto arena پرداختند که دارای فضایی وسیع به شکل مثلث بوده و در نقاط مختلف آن ستون ‌هایی نصب شده است و نیز در جاهای مختلف نورها و صداهای ویژه ‌ای با سطوح مختلف تعبیه شده است. بچه‌هایی که در این بازی شرکت می‌کنند باید با نقاط درست برخورد کنند تا چراغ های موجود روی ستون‌ های متفاوت روشن شود.

 

استفاده از بازی های مبتنی بر ‌ورزش در کاردرمانی کودکان مبتلا به اختلالات طیف اوتیسم 

این مطالعه که توسط کلودیاهیلتون، استادیار UTMB، تیم‌رییستر، استادیار و دیان‌کولینز، همگی از تیم کاردرمانی و دپارتمان علم توانبخشی UTMB انجام شده است بر اساس یافته ‌های حاصل نشان می‌دهد که استفاده از بازی های مبتنی بر ‌ورزش، و به ویژه مثلث ماکوتو، از پتانسیل اضافه شدن به یکی از خدمات ارزنده کاردرمانی برای کودکان دچار به اختلالات طیف اوتیسم برخوردار است که از ضعف حرکتی و عملکردهای اجرایی هم رنج می‌برند.

عملکرد اجرایی ، رده بالاتری از هوشمندی است که به ما در برنامه ‌ریزی و سازماندهی یاری می‌رساند. از آن برای جهت ‌دادن مجدد تفکر بالاتر به هنگام تغییر برنامه ‌ها و فرونشانی رفتارهای نامناسب استفاده می‌شود که برای برخورداری از قابلیت زندگی بطور مستقل، به عنوان فردی بزرگسال اهمیت بسیار زیادی دارد.

 

تاثیر استفاده از مثلث ماکوتو در کاردرمانی کودکان اوتیسم

 

پژوهشگران با بهره‌گیری از بازی‌ ورزش موسوم به مثلث ماکاتو، پیشرفت‌ هایی را در عرصه بهبود سرعت پاسخ، عملکردهای اجرایی و مهارت‌ های حرکتی کودکان مبتلا به ASD  یا اوتیسم نشان دادند. شایان ذکر است که این تحقیق روی 17 مورد با تشخیص اوتیسم، بیش از 30 جلسه و 1800 حرکت برای رسیدن به اهداف مورد نظر انجام شد. مجله بین‌ المللی ورزش و تمرینات پزشکی نیز اخیراً یافته ‌های مربوط به آن را منتشر کرده است.

هیلتون می‌گوید: ما فکر می‌کنیم که شرکت‌ داشتن در این نوع بازی به بهبود ارتباطات عصبی در مغز این کودکان یاری می‌رساند. البته مطالعه‌ ای که انجام دادیم فقط یک مطالعه کوچک آزمایشی است ولی امیدوار هستیم که که به یافته ‌های چشمگیری برای تأیید این نتایج در گروه بزرگ ‌تری از بچه ‌های مبتلا به اوتیسم دست یابیم و تغییراتی را بررسی کنیم که در مغز روی می‌دهد.

 

اختلال عملکرد اجرایی و حرکتی در کودکان اوتیسم 

کودکان مبتلا  به ASD ، غالباً اختلال عملکرد اجرایی و حرکتی را تجریه می‌کنند. آنها همچنین در مقایسه با کودکان بدون ASD، فعالیت بدنی کمتری انجام می‌دهند. در واقع هر چقدر که بزرگ ‌تر می‌شوند فعالیت فیزیکی شان کاهش می ‌‌یابد و نسبت به سایر کودکان، به میزان بیشتری درگیر مسائلی چون چاقی می‌شوند. همچنین مقایسه میزان مشارکت در فعالیت ‌های خارج از مدرسه هم نشان از تفاوت‌ های عمده بین کودکان مبتلا به طیف اوتیسم و کودکان گروه کنترل داشت، که کودکان دارای ASD، فعالیت کمتری داشتند.

در این مطالعه از 17 کودک و نوجوان دانش‌آموز مبتلا به اختلالات اوتیسم در جلسات دو دقیقه‌ ای در مثلث ماکاتو استفاده شد. سرعت بازی زمانی افزایش یافت که شرکت‌ کنندگان به میزان دقت 95 درصد رسیدند. سوژه‌ های مطالعه، بطور متوسط شش جلسه در هفته در مثلث ماکاتو شرکت می‌کردند.

 

نتایج تحقیقات تاثیر بازی ماکوتو در کاردرمانی کودکان مبتلا به اختلالات اوتیسم 

در این مطالعه پیشرفتهای چشمگیری در چندین زمینه جسمی و روانی از جمله سرعت پاسخ مشاهده شده است. همه زمینه های عملکرد اجرایی به ویژه حافظه کاری بهبود یافته و توانایی حرکتی نیز به ویژه در زمینه های قدرت و چابکی بهبود یافته است.

هیلتون گفت: برای كودكان مبتلا به اوتیسم دشوار است كه در فعالیت های بدنی مشاركت كنند. بنابراین یافتن فعالیتی مانند مثلث ماکوتو که طی یک دوره طولانی مدت در آن فعالیت انجام می‌دهند برایشان بسیار هیجان انگیز است.

 کلینیک آریان با خدماتی از قبیل بازی درمانی، گفتاردرمانی، تمارین حرکتی و حسی و خدمات متنوع دیگرآماده ی خدمت رسانی به شما عزیزان می باشد. جهت تماس با کلینیک کاردرمانی آریان از طریق شماره های زیر اقدام کنید:

021-22091719

021-22142604

021-26766428

و شماره واتساپ:09301969614

 

لینک منبع

نظرات :

ارسال نظر

فیلدهای ستاره دار را حتما پرنمائید *

ارسال نظر

کلینیک کاردرمانی آریان

کلینیک کاردرمانی آریان

اپراتور

سلام دوست عزیز 😃

اگر نیاز به مشاوره دارید به صورت آنلاین تماس بگیرید.