کلینیک کاردرمانی آریان

کاردرمانی اوتیسم

  • صفحه اصلی
  • نشانگرهای کاردرمانی برای کودکان مبتلا به اوتیسم (فعالیت امواج مغزی)
نشانگرهای کاردرمانی برای کودکان مبتلا به اوتیسم (فعالیت امواج مغزی)

نشانگرهای کاردرمانی برای کودکان مبتلا به اوتیسم (فعالیت امواج مغزی)

1. اهمیت مداخلات زودهنگام کاردرمانی در اختلالات کودکان مبتلا به اوتیسم

 
 
 
اختلال طیف اوتیسم (ASD) بر رشد اجتماعی و فکری کودکان تأثیر می گذارد. روش های تشخیصی مرسوم برای ASD به مشاهده رفتار متکی است. محققان در حال حاضر یک نشانگر تجاری بالقوه قابل ‌استناد برای تشخیص اوتیسم و کاردرمانی کودکان مبتلا به اوتیسم را شناسایی کرده‌اند. آنها با استفاده از تصویر برداری مغناطیسی امواج‌ مغزی، نوسان گاما را با واکنش حرکتی کودکان دارای ASD ارتباط دادند که در استمرار با فرضیه‌ های گذشته کلیدی در مورد اختلالات طیف اوتیسم می‌باشد. میانگین مشاهدات بصورت بالقوه نشان از فُرم غیرتهاجمی و برابرنگر تشخیص اولیه ASD دارد.
 
 
 

اهمیت مداخلات زودهنگام کاردرمانی در اختلالات کودکان مبتلا به اوتیسم

اختلال طیف اوتیسم (ASD) نوعی اختلال رشد عصبی است که می تواند توانایی ارتباط، معاشرت و مهارت کلامی و حرکتی را مختل کند. این بیماری به طور کلی در اوایل کودکی شروع می شود و از طریق مشاهده رفتار تشخیص داده می شود. این روش ارزیابی می تواند نادرست باشد و به ویژه زمانی مشکل ‌آفرین می‌شود که تشخیص زودهنگام برای پیگیری توسعه این اختلال حیاتی باشد. درباره اهمیت مداخلات زودهنگام کاردرمانی در اختلالات اوتیسم در مقالات قبلی توضیح داده شده است. نیاز شدید به شاخص های بالینی عینی و قابل اندازه گیری وجود دارد که به عنوان نشانگرهای زیستی شناخته می شوند، مشهود است.
اکنون، تیمی از پژوهشگران در دانشگاه کانازاوای ژاپن، گام مهمی را در جهت شناسایی نشانگر بخصوص بر مبنای فعالیت مربوط به حرکت مغز برداشته ‌اند. تحقیق آن ها از این فرضیه کلیدی پیروی می‌کند که اوتیسم ناشی از عدم‌ موازنه محرکه و بازدارنده در مغز است که با امواج تکراری مغز که نوسان گاما نامیده می‌شود ارتباط دارد. کاهش این نوع فعالیت مغزی در طول تحریک بینایی، شنیداری و لمسی در افراد مبتلا به اوتیسم مشاهده شده است. پژوهشگران مذکور در ادامه به بررسی بیشتر نوسانات ناشی از اعمال حرکتی گاما در کودکان دارای ASD پرداختند و اخیراً هم یافته‌ های به دست آمده در مجله علوم‌ اعصاب گزارش شده است.
این محققان عده‌ ای از کودکان 5 تا 7 ساله را به دو دسته تقسیم کردند. کودکانی که در گروه اول جای داشتند، معمولاً ASD آنها تشخیص داده شده بود، درحالی که گروه دوم از آن دسته از کودکانی تشکیل شده بود که بطور معمول این اختلال در آن ها در حال توسعه بود. هر کدام از این کودکان در یک فعالیت مشابه بازی ویدئویی شرکت می‌ کردند که در آن باید با انگشت دست راست خود  دکمه‌ای را فشار می‌دادند و در محیطی آرام قرار داشتند. در این مطالعه از مگنتو آنسفالوگرافی که روشی برای ثبت فعالیت مغناطیسی نورون‌ ها است، برای غربالگری امواج مغزی کاردرمانی کودکان در طول این بررسی استفاده شد.
 
کاردرمانی کودکان اوتیسم
 
 

مقایسه زمان پاسخگویی کودکان مبتلا به اوتیسم در برابر کودکان معمولی در نوسان‌ های گاما

میتسورو کیکوچی، مولف و محقق این مطالعه می‌گوید: در این مطالعه، زمان پاسخگویی با دکمه، میدان ‌های مغناطیسی برانگیخته ‌شده در اثر حرکت و نوسان ‌های گامای مربوط به اعمال حرکتی را اندازه گرفتیم. چنانچه در مطالعات دیگر نیز مشخص شده است، زمان پاسخگویی کودکان مبتلا به اوتیسم کمی آهسته ‌تر بوده و دامنه میدان‌های مغناطیسی مربوط به آنها هم تا حدودی کاهش داشته است. نوسان‌ های گاما در نقاطی مشاهده شد که تفاوت‌های چشمگیر و جالب ‌توجه قابل ‌مشاهده بود. در گروه ASD، فرکانس بسیار پایین نقطه اوج نوسان ‌های گاما مشاهده شد. همچنین فرکانس پایین نقطه اوج نوسان‌ های گامای مربوط به اعمال حرکتی حاکی از غلظت اندک انتقال‌ دهنده‌ های‌ عصبی بازدارنده GABA بود که در رابطه با ASD هم مشاهده شده است. علاوه ‌بر آن یافته‌ های مربوطه نشان می ‌دهد که توسعه متأخر کنترل اعمال حرکتی در کودکان کم‌ سن ‌و سال دارای ASD وجود داشته است. در مجموع، عملکرد رفتاری و یافته‌های مربوط به امواج مغزی، نوید تشخیص ASD را می‌دهد.
کیونگ ‌مین ‌آن، نویسنده اول مطالعه می‌گوید: تشخیص اولیه کاردرمانی کودکان مبتلا به اختلالات اوتیسم اهمیت بسزائی دارد بگونه ‌ای که به واسطه آن می‌توان بصورت فعالانه این اختلال را در اولین فرصت ممکن مدیریت نمود. یافته‌ های حاصل از این مطالعه در کمک به ما برای درک مکانیسم نوروفیزیولوژیکی موجود در پس توسعه کنترل حرکتی و اجتماعی در کودکان دارای ASD بسیار موثر بوده است. در واقع بهره‌گیری از مگنتو آنسفالوگرافی به این روش، نوعی نشانگر غیرتهاجمی و قابل ‌شمارش را در اختیار کاردرمانگران می‌ گذارد که همان چیزی است که واقعاً به آن احتیاج داریم.
 
 

مطالب پیشنهادی:

1. تشخیص رفتارهای پر تکرار در کاردرمانی کودکان دارای اوتیسم

نظرات :

ارسال نظر

فیلدهای ستاره دار را حتما پرنمائید *

ارسال نظر

کلینیک کاردرمانی آریان

کلینیک کاردرمانی آریان

اپراتور

سلام دوست عزیز 😃

اگر نیاز به مشاوره دارید به صورت آنلاین تماس بگیرید.