کلینیک کاردرمانی آریان

اوتیسم

  • صفحه اصلی
  • برای حمایت از افراد مبتلا به اوتیسم در محیط کار چه کنیم؟
برای حمایت از افراد مبتلا به اوتیسم در محیط کار چه کنیم؟

برای حمایت از افراد مبتلا به اوتیسم در محیط کار چه کنیم؟

قابل پیش بینی بودن

دانستن آنچه قرار است اتفاق بیفتد، اضطراب را کاهش می دهد. مغز اوتیستیک یک مغز پیش بینی کننده نیست. برنامه روزانه و هفتگی را زودتر از موعد ارائه دهید.
 

ایجاد روال

روتین ها ساختار، نظم، مدیریت زمان و مفهوم زمان را فراهم می کند.یکی از نکاتی که کاردرمانگر اوتیسم به آنها دقت دارد تغییر و تنظیم روال ها و روتین های کودک اوتیسم است که این موارد را هم از طریق کاردرمانی در منزل و هم از طریق کاردرمانی در کلینیک اوتیسم میتواند انجام دهد.

 

کاردرمانی اوتیسم


پشتیبانی های بصری

یادآوری های بصری تجزیه کار، رویه ها، قوانین و خط مشی ها را ارائه می دهد.این نوع حمایت های از طریق استفاده از نمادهایی در محیط کار و زندگی کودکان اوتیسم قابل انجام است .البته اموزش معنای این نماد های در جلسات کاردرمانی ذهنی اوتیسم در کلینیک کاردرمانی قبلا باید آموزش داده شود.


تعدیل های حسی

نمونه‌هایی از مطابفت های حسی عبارتند از نور ملایم، فضاهای آرام یا محیطی بدون بو. البته که حذف کردن صدای پس‌زمینه نیز می‌تواند دشوار باشد.جالب است بدانید که روشی در کاردرمانی اوتیسم به کار گرفته میشود که در آن از همین عنوان تعدیل حسی یا sensory modulation  استفاده میشود.


انتظارات واضح

افراد اوتیستیک معانی پنهان را متوجه نمی شوند، بین سطرها نمی خوانند، شاید عبارات اصطلاحی را درک  نکنند، مراحل بعدی کاری را که ممکن است فکر می کنید بدیهی است نمی بینند. حتی امکان دارد ندانند که چگونه یک کار را شروع کنند.اینجا یعنی نمیتوانند منظور افراد را از عبارات و اصطلاحات درک کنند .باید بدون منظور و کنایه با انها ارتباط برقرار بکنیم .این نوع مداخلات حتما در جلسات گفتاردرمانی اوتیسم قابل انجام است


پردازش شنیداری

پردازش شنیداری نسبت به پردازش دیداری ضعیف‌تر است، بنابراین نیاز به پشتیبانی بصری است. اگر دستورالعمل ها به صورت شفاهی داده شود، برای مثال ممکن است فقط قسمت اول یا آخر آنچه گفته شد را متوجه شوند.البته در اینجا قطعا حضور کاردرمانگر حسی در بخش حس شنیداری کودک اوتیسم بسیار حیاتی است.کاردرمانی شنیداری اوتیسم یکی از راهکارهای درمانی برای بهبود این اختلال به شمار میرود.


زمان پاسخ بیشتر مورد نیاز است

به دلیل تأخیر در پردازش شنوایی، ممکن است فرد برای پاسخ شفاهی به زمان بیشتری نیاز داشته باشد. قبل از تکرار دستورالعمل ها حداقل 5 ثانیه یا بیشتر زمان بگذارید، زیرا اگر فرد دیگری به سرعت وارد بحث شود، فرد اوتیستیک باید دوباره پردازش را از ابتدا شروع کند.

 


سبک برقراری ارتباط یا گفتار

این مورد برای افراد مختلف متفاوت است. ممکن است تماس چشمی برای افراد مبتلا به اوتیسم دشوار باشد، زمان پردازش کندتر (این ربطی به هوش ندارد)، ممکن است حرف قطع شود. گیجی یا خطاهای زمان فعل ممکن است فرد اوتیسمی روابط اجتماعی خوبی نداشته باشد. صحبت های کوتاه اغلب چالش برانگیز است.


موقعیت های جدید همیشه اضطراب آور است

تجربه یک موقعیت جدید، یادگیری یک کار جدید، یا تطبیق با تغییرات در محل کار باعث ایجاد اضطراب می شود. در صورت بروز تغییرات بهتر است هر چه بیشتر آماده شود. اگر قرار است چندین اتفاق جدید بیفتد، سعی کنید آنها را در بازه های زمانی کوچک معرفی کنید.


آموزش مهارت های جدید با استفاده از مدل سازی ویدیویی

استفاده از فناوری ویدئو برای مدل‌سازی، تصاویر بصری را با ترکیب استراتژی پشتیبانی بصری با فناوری برای ایجاد یک ابزار آموزشی موثرتر به سطح بعدی می‌برد. فناوری ویدئو به راحتی از طریق موبایل ها  تبلت ها قابل دسترسی، استفاده و ارزان است. ویدئوها همچنین می‌توانند قابل پیش‌بینی باشند و به بیننده کنترل سرعت، تکرار و حجم آنچه را که تماشا می‌کنند، ارائه دهند.این نوع مداخلع میتواند در اتاق تاریک کلینیک اوتیسم و توسط کاردرمانگر ماهر اوتیسم به کار گرفته شود.

نظرات :

ارسال نظر

فیلدهای ستاره دار را حتما پرنمائید *

ارسال نظر

کلینیک کاردرمانی آریان

کلینیک کاردرمانی آریان

اپراتور

سلام دوست عزیز 😃

اگر نیاز به مشاوره دارید به صورت آنلاین تماس بگیرید.