کلینیک کاردرمانی آریان

کاردرمانی حسی

  • صفحه اصلی
  • ماساژ درمانی برای تقویت حس لامسه در نوزادان نارس
ماساژ درمانی برای تقویت حس لامسه در نوزادان نارس

ماساژ درمانی برای تقویت حس لامسه در نوزادان نارس

ماساژ درمانی برای تقویت حس لامسه در نوزادان نارس

نوزادان تازه متولد شده دنیا را از طریق حس لامسه تجربه می‌کنند . در حال حاضر، محققانی که پاسخ‌های مغز ۱۲۵ نوزاد را اندازه‌گیری کرده‌اند (از جمله نوزادان نارس و برخی دیگر که دوره کامل را تجربه کرده‌اند) نشان می‌دهند که اولین تجارب مربوط به لمس، تاثیرات ماندگاری بر روی نحوه واکنش مغز نوزادان به هنگام رفتن به خانه دارند .

این عکس نشان‌دهنده اندازه‌گیری عملکرد مغز کودک با استفاده ازنوارمغزی EEG  دارای تراکم بالا است .

ماساژدرمانی برا تقویت حس لامسه

یافته‌های گزارش‌شده در زیست‌شناسی فعلی در روز ۱۶ مارس هنوز اهمیت تماس ملایم برای رشد حسی طبیعی کودکان  را یادآوری میکند . آن‌ها مفاهیم ویژه‌ای برای مراقبت‌های دریافتی از ۱۵ میلیون نوزاد نارس در هر سال دارند ، که اغلب باید دوره‌های طولانی را در واحدهای مراقبت ویژه زایمان  NICUs  ))بگذرانند .ناتالی استاد بیمارستان Children’s و مرکز پزشکی دانشگاه وندربیلت معتقد است که هنگامی که والدین نمی‌توانند این کار را انجام دهند ، بیمارستان‌ها ممکن است بخواهند پزشکان حرفه‌ای در این زمینه کاردرمانی حسی را برای ارائه یک تجربه لمسی با دقت برنامه‌ریزی‌شده در نظر بگیرند  ."

موسیو و همکارانش اسامی ۱۲۵ نوزاد را در سن ۲۴ تا ۳۶ هفته و نوزادان سالم در ۳۸ تا ۴۲ هفته ثبت کردند . قبل از اینکه این کودکان از بیمارستان مرخص شوند ، محققان از یک شبکه "EEG نرم " برای اندازه‌گیری واکنش مغز کودکان به یک Puff در مقایسه با یک Puff" تقلبی " استفاده کردند .

 

به طور کلی ، آنالیز بیشتر نشان داد  نوزادانی که در NICU زمان بیشتری را در تماس با والدین یا ارائه دهندگان خدمات و کاردرمانی می‌گذراندند واکنش مغزشان به لمس قوی‌تر است. در مقابل ، روش‌های درمانی ای که نوزادان نارس باید تحمل می‌کردند، کم‌تر بود و مغز آن‌ها  با تماس ملایمتری نسبت به آن واکنش نشان داد با وجود این واقعیت که نوزادان از داروها و قند خون دریافتی استفاده می‌کردند .

براساس یافته‌های جدید ، استاد و همکارانش در حال حاضر روش‌های جدیدی را برای ایجاد ارتباط مثبت در نوزادان طراحی می‌کنند . آن‌ها همچنین در حال بررسی این هستند که چگونه مغز آن‌ها به صدای of  واکنش می‌دهد . این درحالی هست که درتحقیقات دیگر هم نشان داده بودند که بطور کلی بیش از ۲۵ درصد کودکان بستری در بخش مراقبت های ویژه نوزادی،در آینده مبتلا به اختلال حسی خواهند شد.البته در این میان کم وزنی در حین تولد هم عامل بسیار مهمی هست که درر این مقاله مورد بحث نمیباشد.

ولی با استناد به تحقیقات متخصصان  NICU میتوان گفت که چنانچه ماساژدرمانی قبل از ترخیص نوزادان،صورت بگیرد ،بسیاری از مشکلات آتی این نوزادان در منزل برطرف خواهد شد و از اتلاف هزینه و مراجعه متعدد بیماران به مطب ها جلوگیری خواهد شد.

 

لینک منبع

 

نظرات :

ارسال نظر

فیلدهای ستاره دار را حتما پرنمائید *

ارسال نظر

کلینیک کاردرمانی آریان

کلینیک کاردرمانی آریان

اپراتور

سلام دوست عزیز 😃

اگر نیاز به مشاوره دارید به صورت آنلاین تماس بگیرید.