کلینیک کاردرمانی آریان

گفتاردرمانی

  • صفحه اصلی
  • بررسی رابطه میان نیم کره راست مغز و لکنت
بررسی رابطه میان نیم کره راست مغز  و لکنت

بررسی رابطه میان نیم کره راست مغز و لکنت

 

 

لکنت و سایر موانع گفتاری ، اغلب جنبه روانی دارند اما می‌توانند دلایل عصبی نیز داشته باشند . یک تیم از دانشمندان آلمانی که اخیرا مطالعاتی در این زمینه داشته اند، به ارتباط میان دو نیم‌کره مغز و موانع گفتاری دست یافته اند.

محققان از مرکز پزشکی دانشگاه گوتینگن و موسسه ماکس پلانک برای علوم شناختی و مغزی،  یک گروه از افرادی را که از زمان کودکی با لکنت زبان مبارزه کرده بودند  مورد آزمایش قراردادند. از آن‌ها خواسته شد که نام ماه‌های سال را تصور کنند . در حین این آزمایش همزمان از تکنولوژی تصویربرداری  ( mri ) برای اسکن مغزی آن‌ها استفاده ‌شد .

تحقیقات قبلی نشان داده‌است که افرادی که دچار لکنت زبان می‌شوند به احتمال زیاد دچار عدم تعادل بین دو نیم‌کره چپ و راست مغز خود هستند به عبارتی نیم کره راست فعالیت بیشتری دارد. این نتایج میتواند به شیوه های درمان در گفتاردرمانی کمک کند.

با توجه به این موضوع ، دانشمندان آلمانی به دنبال یافتن نحوه کارکرد نورون های مغز و ارتباط سلول های عصبی در نیم‌کره راست مغز شرکت کنندگان بودند . تصاویر اسکن مغزی mri نشان داد که فعالیت بیشتر در نیم‌ کره راست مغز ، باعث اختلال گفتاری و قطع گفتار در افراد میشود . چون سیگنال‌های عصبی بیشتری به سمت این نیم‌کره هدایت می‌شوند ، میتوان کلام و گفتار را متوقف کرد و برخی افراد حتی قادر به بیرون آوردن یک کلمه کامل نبودند . نتایج این تحقیق ، توضیح می‌دهد که چرا یک نیم‌کره راست فعال می‌تواند خود را به شکل لکنت زبان در افراد نشان دهد .

نیکول ، از موسسه ماکس پلانک ، میگوید : " لوب پیشانی ، تاثیر بیشتری در لکنت زبان دارد . "بیش‌فعالی در برخی از نواحی مغز و عدم مهار حرکات عصبی در مغز را میتوان علت لکنت زبان دانست .

 

لینک منبع

 

نظرات :

ارسال نظر

فیلدهای ستاره دار را حتما پرنمائید *

ارسال نظر

کلینیک کاردرمانی آریان

کلینیک کاردرمانی آریان

اپراتور

سلام دوست عزیز 😃

اگر نیاز به مشاوره دارید به صورت آنلاین تماس بگیرید.