کلینیک کاردرمانی آریان

اخبار اوتیسم

  • صفحه اصلی
  • مداخلات کاردرمانی با استفاده از فناوری های نوین در کودکان و نوجوانان مبتلا به اختلال طیف اوتیسم
مداخلات کاردرمانی با استفاده از فناوری های نوین در کودکان و نوجوانان مبتلا به اختلال طیف اوتیسم

مداخلات کاردرمانی با استفاده از فناوری های نوین در کودکان و نوجوانان مبتلا به اختلال طیف اوتیسم

 

 

مداخلات کاردرمانی با استفاده از رایانه

پرکاربردترین وسیله در مداخلات کاردرمانی کامپیوتر است (n = 12) (کمپبل و همکاران، 2015؛ چن و همکاران، 2015؛ کاسپر و همکاران، 2009؛ گال و همکاران، 2016؛ هتفیلد و همکاران، 2017؛ Henning و همکاران، 2016؛ Hochhauser و همکاران، 2018؛ Josman و همکاران، 2008؛ Lamash & Josman، 2021؛ لی و همکاران، 2013، 2016؛ لو و همکاران، 2009). این یک دستگاه بسیار همه کاره با گزینه های مداخله متفاوت است که می توان آنها را به شرح زیر متمایز کرد:

برنامه های کامپیوتری

دو مطالعه (لی و همکاران، 2013؛ لو و همکاران، 2009) از برنامه های کاربردی کامپیوتری با هدف آموزش ADL های اولیه و بهبود مهارت های بینایی-ادراکی استفاده کردند. در هر دو مقاله مداخله منحصراً توسط یک کاردرمانگر انجام شد. مدت مداخله از 1 تا 6 هفته با دو تا سه جلسه در هفته متغیر بود.

محیط های مجازی

دو مطالعه (Josman et al., 2008; Lamash & Josman, 2021) مداخله ای را با استفاده از محیط های مجازی مبتنی بر رایانه برای بهبود ADL های ابزاری و مکالمات اجتماعی انجام دادند. در هر دو مقاله مداخله منحصراً توسط یک کاردرمانگر انجام شد. مدت مداخله از 1 تا 8 هفته و یک جلسه هفتگی 45 دقیقه متغیر بود.

مدلسازی ویدیویی

چهار مطالعه (کمپبل و همکاران، 2015؛ گال و همکاران، 2016؛ هوخهاوزر و همکاران، 2018؛ لی و همکاران، 2016) یک مداخله مدل سازی ویدئویی را انجام دادند که بر تشخیص احساسات، حل تعارض، تعامل اجتماعی و ADL متمرکز بود. تمام مداخلات منحصراً توسط کاردرمانگر انجام شد. مدت مداخله از 4 تا 8 هفته با یک جلسه هفتگی 1 ساعت متغیر بود.

برنامه های آنلاین

یک مطالعه (هتفیلد و همکاران، 2017) یک برنامه آنلاین برای آماده کردن کودکان برای انتقال به دبیرستان انجام داد. مداخله منحصراً توسط کاردرمانگر انجام شد و 12 ماه به طول انجامید.

واقعیت افزوده

یک مطالعه (چن و همکاران، 2015) از یک سیستم واقعیت افزوده برای آموزش مهارت های اجتماعی استفاده کرد. مداخله منحصراً توسط کاردرمانگر انجام شد. مدت مداخله یک ماه و نیم و در مجموع هفت جلسه بود.

فناوری غیر تهاجمی مبتنی بر رایانه شخصی

یک مطالعه (Cosper et al., 2009)، از فناوری غیرتهاجمی مبتنی بر کامپیوتر برای بهبود هماهنگی حرکتی و توجه پایدار استفاده کرد. مداخله منحصراً توسط کاردرمانگر انجام شد. مدت مداخله 15 هفته با یک جلسه هفتگی 1 ساعت بود.

فناوری رومیزی چند کاربره

یک مطالعه (هنینگ و همکاران، 2016) از جدول رابط کامپیوتری چندلمسی برای بهبود مهارت‌های همکاری استفاده کرد. مداخله منحصراً توسط کاردرمانگر انجام شد. مدت مداخله 3 هفته با سه تا چهار جلسه چهل و پنج دقیقه ای در هفته بود.

مداخلات کاردرمانی با استفاده از iPads™

دومین دستگاه پر استفاده iPad™ (n = 3) بود (Lorah et al., 2014; Meister & Salls, 2015; Parsons et al., 2019). این دستگاه برای بهبود مهارت های اجتماعی، دیداری- حرکتی، تقلید، زبان و ADL مورد استفاده قرار گرفت. مداخلات منحصراً توسط یک کاردرمانگر انجام شد، به جز در یک مطالعه (پارسونز و همکاران، 2019)، که در آن یک روانشناس همکاری داشت. مدت مداخله از 6 هفته تا 3 ماه با دو جلسه 25 دقیقه ای هفتگی (Meister & Salls، 2015) یا جلسات روزانه (لورا و همکاران، 2014؛ پارسونز و همکاران، 2019) متغیر بود.

مداخلات با استفاده از فن اوری های دیگر:

دستیار دیجیتال شخصی (PDA): دو مطالعه (Gentry et al., 2010; Janeslätt et al., 2014) از PDA برای آموزش مدیریت زمان در زندگی روزمره استفاده کردند. مداخله توسط یک کاردرمانگر و دیگری توسط یک کاردرمانگر و یک مربی ویژه انجام شد. در یک مطالعه طول مدت برنامه مداخله 40 روز بود (Gentry et al., 2010).

ربات کمکی

یک مطالعه (Palsbo & Hood-Szivek، 2012) از یک ربات کمکی با نرم افزار رابط لمسی برای بهبود دست خط استفاده کرد. مداخله توسط یک کاردرمانگر و یک استاد محقق انجام شد. مدت مداخله 4 تا 6 هفته با 4 جلسه هفتگی بود.

برنامه توسعه شبیه سازی شده اسب سواری (SDHRP)

یک مطالعه (Wuang و همکاران، 2010) از یک برنامه اسب سواری شبیه سازی شده با استفاده از JOBA® استفاده کرد که بر توسعه مهارت های حرکتی و یکپارچگی حسی تمرکز داشت. مداخله منحصراً توسط کاردرمانگر انجام شد. مدت برنامه مداخله دو مرحله بیست هفته ای با 2 جلسه هفتگی بود.

گوش بند و هدفون حذف نویز

یک مطالعه (Ikuta و همکاران، 2016) از گوش‌بندها و هدفون‌های حذف کننده نویز برای کاهش رفتارهای مرتبط با بیش واکنشی شنوایی استفاده کرد. مداخله توسط کاردرمانگر انجام شد. مداخله به مدت 6 هفته به طول انجامید.

نتایج اصلی مطالعات گنجانده شده

نتایج ویژه هر مطالعه در جدول 3 نشان داده شده است

این مقاله بسیار دقیق و موشکافانه مداخلات جدید کاردرمانی را با استفاده از تکنولوژیهای نو در مورد کودکان اوتیسم مورد بحث و بررسی قرار میدهد .برای اطلاعات بیشتر لینک مقاله برای علاقه مندان در انتها آورده شده است

حداقل 5 مورد از مداخلات تایید شده بالا در مرکز کاردرمانی آریان توسط همکاران کاردرمانگر در حال انجام هستند

برای مطالعه بیشتر حتما به لینک منبع رجوع کنید 

https://link.springer.com/article/10.1007/s10803-022-05431-3

 

نظرات :

ارسال نظر

فیلدهای ستاره دار را حتما پرنمائید *

ارسال نظر

کلینیک کاردرمانی آریان

کلینیک کاردرمانی آریان

اپراتور

سلام دوست عزیز 😃

اگر نیاز به مشاوره دارید به صورت آنلاین تماس بگیرید.