کلینیک کاردرمانی آریان

گفتاردرمانی

  • صفحه اصلی
  • گفتاردرمانی آفازی یا زبان پریشی در کودکان چیست؟
گفتاردرمانی آفازی یا زبان پریشی در کودکان چیست؟

گفتاردرمانی آفازی یا زبان پریشی در کودکان چیست؟

آفازی یا زبان پریشی یک اختلال زبانی در کودکان است که می تواند اثرات مخربی بر کیفیت زندگی کودکان بگذارد. این بیماری معمولاً به صورت ثانویه در سکته مغزی رخ می دهد. با این حال ، این امر همچنین به تعدادی از دلایل دیگر مرتبط شده است. ما در گفتاردرمانی کودکان مبتلا به زبان پریشی به ارزیابی ، تشخیص ، دلایل پیدایش و درمان آفازی میپردازیم.

آفازی یا زبان پریشی با از بین رفتن تدریجی جنبه های قدرت زبانی و در نتیجه اختلال در زبان با ارزیابی های گفتاردرمانی کودکان مشخص می شود. اختلال در زبان شامل از بین رفتن مولد زبان و همچنین درک مطلب است. اختلال در حوزه شناختی نیز همراه با از بین رفتن توانایی های زبانی است که در گفتاردرمانی به تمامی این اختلالات به صورت مفصل پرداخته میشود.
 

شایع ترین علل آفازی عبارتند از: سکته مغزی ، ایسکمی ، آسیب جدی مغز ، سرطان مغز و عفونت ، جراحی مغز و بیماریهای عصبی پیشرونده مانند زوال عقل برخی از دلایل دیگر هستند که در گفتاردرمانی کودکان باید مورد ارزیابی قرار بگیرند.


گفتاردرمانی آفازی در کودکان و اختلالات گفتاری و نوشتاری


 

علائم زبان پربشی و علائم شایع آفازی چیست؟
 

ایجاد علائم بیماری aphasia تا حد زیادی به علت های اصلی بستگی دارد و افراد متفاوت را تحت تأثیر قرار می دهد. علائم ممکن است به طور ناگهانی (به عنوان مثال سکته مغزی) ایجاد شود یا ممکن است به تدریج در یک دوره زمانی در شرایطی مانند زوال عقل بروز کند.
 

  • مشکل در بیان زبان - این ممکن است مشکلاتی در یافتن واژگان مناسب ، افزایش استفاده از کلمات مجرد و جملات کوتاه ، استفاده از گفتار تلگرافی و غیره ایجاد کند.
  • مشکل در فهم زبان - این ممکن است مشکلات در درک کلمات و پیام های گفتاری را ایجاد کند. بیماران همچنین در درک دستور زبان و گفتار سریع مشکل دارند.
  • آگرافیا یا ناتوانی در برقراری ارتباط از طریق کلمات کتبی.
  • آلکسیا یا اختلال در توانایی خواندن.






لینک منبع
 

نظرات :

ارسال نظر

فیلدهای ستاره دار را حتما پرنمائید *

ارسال نظر

کلینیک کاردرمانی آریان

کلینیک کاردرمانی آریان

اپراتور

سلام دوست عزیز 😃

اگر نیاز به مشاوره دارید به صورت آنلاین تماس بگیرید.