کلینیک کاردرمانی آریان

اخبار اوتیسم

 دوران بارداری و خطر ابتلا به اوتیسم

دوران بارداری و خطر ابتلا به اوتیسم

فشار خون بالا و یا خونریزی غیرطبیعی در دوران بارداری و همچنین سختی زایمان یا زایمان زودرس ممکن است باعث افزایش خطر ابتلا به اوتیسم شود .  با توجه به مطالعات , مشکلات بیشتری در دوران بارداری و زایمان  نیز وجود دارداولین مطالعه که در رابطه  با اوتیسم منتشر شده‌است نشان می‌دهد که خواهران و برادران کودکان اوتیسمی بسیاری از همین مشکلات را تجربه می‌کنند. این یافته ها نگاهی دقیق تر به نحوه تعامل ژنتیکی فرد با محرک‌های محیطی برای شکل دادن به خطر اوتیسم دارد. مطالعه دوم , در مورد کودکان  و اطفال , نشان داد که شیوع اوتیسم در میان کودکان متولد شده قبل از موعد , برابر با 17 / 57 درصد است , در حالی که این میزان در جمعیت عمومی برابر با 4 / 57 درصد است .

مطالعات نشان می‌دهند که عوامل محیطی , به ویژه آن‌هایی که در دوران بارداری موثر هستند, نقش مهمی در خطرابتلا به اوتیسم دارند. خارج از ژنتیک , عواملی که در دوران بارداری روی می‌دهند , احتمالا ً بزرگ‌ترین حوزه تاثیر بر سبب‌شناسی اوتیسم هستند. کودکان مبتلا به اوتیسم را به طور متوسط از دو مرکز پزشکی در شمال تایوان بررسی کردند . آن‌ها همچنین شامل گروه کنترل , با میانگین سنی متوسط , از مدارس محلی و جامعه بودند .

در این تیم از مادران کودکان پرسیده شد که آیا در دوران بارداری یا زایمان با مشکلاتی مواجه بودند , مانند دیابت بارداری , فشار خون بالا , خونریزی غیرطبیعی و وزن هنگام تولد . داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار spss تجزیه و تحلیل شد .مادران کودکان اوتیسمی نیز نسخه چینی دو مقیاس ویژگی‌های اتیسم را تکمیل کردند : مقیاس پاسخگویی اجتماعی و پرسشنامه ارتباطات اجتماعی .

در بیشتر کودکان مبتلا به اوتیسم  که دارای وزن تولد پایین یا تحت احیا , انکوباسیون یا فتوتراپی برای زردی بعد از تولد بودند میزان فتوتراپی کاهش معنی‌داری را نشان داد ( p < 0.05 )  . محققان همچنین دریافته اند که مشکلات بیشتری در مورد کودکان اوتیسمی در حین بارداری و زایمان وجود دارد . این پژوهش ها نشان می‌دهد که این عوامل پیش از تولد به اوتیسم کمک می‌کنند .

 

autism risks prevented during pregnancy

 

عامل دست‌نیافتنی

 

به هر حال , روشن نیست که این ارتباط چیست . مکانیسم‌های خاص قطعا ً باید مورد مطالعه قرار گیرند .این ارتباط می‌تواند غیر مستقیم باشد : یک عامل مشترک مانند سن والدین یا یک متغیر ژنتیکی ممکن است احتمال هر دو عامل پریناتال و اوتیسم را افزایش دهد .خواهران و برادران کودکان مبتلا به اوتیسم اغلب عوارض ناشی از زایمان را تجربه کرده‌اند .این یافته ها نشان می‌دهد که یک استعداد ژنتیکی برای اوتیسم برخی از کودکان را نسبت به عوامل و خطرهای محیطی آسیب‌پذیرمی‌سازد .به گفته بوکا جونیورز, یکی از نقاط ضعف این مطالعه , تکیه‌ بر خاطرات مادران از بارداری است که بیش از یک دهه پیش رخ داد . علاوه بر این مادران دارای حاملگی پیچیده ممکن است جزئیات بیشتری را نسبت به مادران با حاملگی بدون چالش به یاد بیاورند .

 

زایمان زودرس

 

در مطالعه اطفال , محققان یک فراتحلیل را برای درک ریسک اوتیسم از تولد نوزادان نارس انجام دادند .این تیم داده‌های مربوط به مطالعات تکمیلی اوتیسم را در کودکانی که در هفته اول بارداری به دنیا آمده‌اند , تلفیق کرد . آن‌ها تنها مطالعاتی را شامل می‌شدند که بر ابزارهای تشخیصی استاندارد مانند برنامه تشخیص بیماری اوتیسم تکیه داشتند .آن‌ها یک درصد شیوع اوتیسم را در بین کودکان مبتلا به اوتیسم کشف کردند . این نرخ به طور قابل‌توجهی بالاتر از میزان جمعیت عمومی است .برخلاف سایر گزارش‌ها , در مطالعات رائو ،ارتباطی بین دوران بارداری کوتاه یا وزن کم تولد و خطر اوتیسم  وجود نداشت . با این حال , مطالعات انجام‌ شده در تحلیل او به طور گسترده در اندازه های سنی متفاوت است که در آن کودکان اوتیسم و فاکتورهایی که ممکن است بر نتایج تاثیر بگذارد را بررسی کرده‌اندجوزف می‌گوید : " ما به مطالعات آینده‌نگر بیشتری نیاز داریم , زیرا نمونه‌های آن‌ها بسیار کوچک و متغیر بودند . "

تلاش‌های مداوم مانند تاثیرات محیطی بر پیامدهای سلامت کودکان , که مواجهه محیطی کودکان قبل از تولد را ردیابی می‌کند , ممکن است به پیشبرد این حوزه تحقیقاتی کمک کند .

 

 

 

لینک منبع

 

نظرات :

ارسال نظر

فیلدهای ستاره دار را حتما پرنمائید *

ارسال نظر

کلینیک کاردرمانی آریان

کلینیک کاردرمانی آریان

اپراتور

سلام دوست عزیز 😃

اگر نیاز به مشاوره دارید به صورت آنلاین تماس بگیرید.