کلینیک کاردرمانی آریان

کاردرمانی اوتیسم

  • صفحه اصلی
  • تفاوت به هم ریختگی و قشقرق در کودکان اوتیسم و کاردرمانی
تفاوت به هم ریختگی و قشقرق در کودکان اوتیسم و کاردرمانی

تفاوت به هم ریختگی و قشقرق در کودکان اوتیسم و کاردرمانی

کاردرمانی به هم ریختگی در کودکان اوتیسم

به هم ریختگی کودکان اوتیسم چیست ؟ 

قشقرق چیست 

کاردرمانی و درمان به هم ریختگی در کودکان اوتیسم

دلایل به هم ریختگی و کاردرمانی کودکان

کلینیک کاردرمانی کودکان اوتیسم

در این مقاله که به همت تیم تحریریه کلینیک آریان و جناب آقای نعیمی مدیر کلینیک کاردرمانی اوتیسم تهیه شده است به موضوع تفاوت به هم ریختگی و قشقرق کودکان اوتیسم می پردازیم . با ما همراه باشید

 

کاردرمانی به هم ریختگی در کودکان اوتیسم 

یکی از سوالات متداول که از طرف والدین پرسیده می شود این است که کودک من در این مدت به هم ریخته هست پسرفت داشته ، خیلی جیغ جیغ میکنه ، باعث اذیت میشه خیلی تغییر کرده و ... ؛ دلیل آن چیست ؟  قبل از هر چیز باید در مورد دو تا لغت در این زمینه با شما مطالبی را عنوان کنیم که خیلی مورد توجه هست و باید به آن دقت شود که بعضا مشاهده شده که اهمیتی به آن داده نمیشود و صحبتی در رابطه با آن نمیشود.

این دو مورد با هم متفاوت هست در حالیکه در بسیاری از مراجعات خانواده های محترم  برای کاردرمانی کودکان ، این موارد به جای هم استفاده میشود. در حالی که هر کدام نشانه ها و علائم متفاوتی دارند. این دو کلمه عبارتند از : (به هم ریختگی) و (قشقرق)

در این مقاله به موضوع به هم ریختگی کودکان اوتیسم می پردازیم و در مقاله بعدی بصورت جامع به موضوع قشقرق کودکان اوتیسم می پردازیم.

 

کاردرمانی کودکان

 

به هم ریختگی کودکان اوتیسم چیست ؟ 

کلمه متناظر به هم ریختگی در انگلیسی Melt down  می باشد

به هم ریختگی ؛ رفتاری غیر اختیاری است . به این معنی که کودک در انجام آن هیچ اختیاری ندارد. که این نتیجه ی اورلود حسی (اضافه بار حسی ، انباشتگی محرک های حسی) می باشد. این اضافه بار حسی می تواند باعث اضطراب شود و در نتیجه آن سطح آدرنالین خون بالا می رود و کودک رفتار جنگ و گریزی از خودش نشان می دهد .

در این حالت کودک نمیتواند به توصیه ها و حرف کسی گوش بدهد. در واقع کودک نمیتواند از درک و شعور خودش استفاده کند و آنها را و حتی خطرات را نیز نمی تواند درک کند.

این حالت ، حالت مهمی است و خانواده ها باید به آن توجه کنند . چون اغلب خانواده ها با این موضوع آشنا نیستد و متوجه آن نمیشوند بخاطر همین ممکن است که با کودک رفتار نامناسبی داشته باشند و حتی ممکن است کودک را کتک بزنند و آن را سرزنش کنند ؛ که این موضوع باعث تشدید شدن مساله به هم ریختگی کودکان اوتیسم می شود.

 

قشقرق چیست 

در مقابل وضعیت به هم ریختگی ، ما موضوعی داریم بعنوان قشقرق ، کلافگی و یا آشفتگی . که کودک نسبت به این مساله قشقرق و کلافگی آگاه هست و این رفتار را برای بدست آوردن و رسیدن به یک هدف از قبل تعیین شده از خود نشان میدهد. در واقع این رفتار عامدانه است و کودک آگاهانه این رفتار را دارد.

کاردرمانی و درمان به هم ریختگی در کودکان اوتیسم 

با توجه به مطالبی که ارائه شد ؛ چون قشقرق یک موضوع رفتاری می باشد پس راه حل و درمان آن نیز رفتاری می باشد که والدین باید رفتار مناسب در برابر آن از خود نشان دهند. ولی برای درمان موضوع به هم ریختگی کودکان اوتیسم ، والدین باید با مراجعه به یک مرکز و کلینیک کاردرمانی کودکان و مشاوره با یک کاردرمانگر حسی ابتدا با موضوع به هم ریختگی کاملا آشنا شوند و سپس بتوانند در مقابل آن رفتار مناسب از خود نشان دهند.

 

کاردرمانی و به هم ریختگی

 

دلایل به هم ریختگی و کاردرمانی کودکان 

از علل های بروز به هم ریختگی در کودکان می توان به وجود محرک های زیاد حسی اشاره کرد که باعث یک اضافه بار حسی می شود. و یا اینکه ممکن است والدین باعث به هم خوردگی روتین روزانه و برنامه و نظم روزانه کودک شده باشند. و یا اینکه ریتم سیرکادین (ریتم خواب و بیداری) کودک به هم ریخته شده باشد.

مثالهایی که میشود زد برای علل به هم ریختگی کودکان میتوان به ورود کودک به مکانهای شلوغی مثل مترو که هم محرک صوتی خیلی شدید ، هم محرک دیداری خیلی شدید ، هم محرک تعادلی خیلی شدید و هم محرک لمسی خیلی شدیدی دارد، اشاره کرد . به همین خاطر هست که وقتی کودک در برابر این همه محرک حسی قرار می گیرد دچار به هم ریختگی می شود.

همچنین بعنوان مثال میتوان ورود کودک به پاساژهای شلوغ و حضور کودک در مدرسه، اشاره کرد که معمولا کودکان وقتی در این محیط ها حضور دارند و دچار به هم ریختگی مشوند، با رفتار بدی از از طرف والدین و اطرافیان روبرو می شوند.

کلینیک کاردرمانی کودکان اوتیسم 

برای تشخیص موضوع به هم ریختگی کودکان ، باید با مراجعه به کلینیک کاردرمانی کودکان و مشاوره با کاردرمانگر اوتیسم ، در رابطه با آن آگاهی خود را بالا ببرید.  کلینیک کاردرمانی آریان با خدماتی از قبیل بازی درمانی، گفتاردرمانی، تمارین حرکتی و حسی و خدمات متنوع دیگرآماده ی خدمت رسانی به شما عزیزان می باشد. جهت تماس با کلینیک کاردرمانی آریان از طریق شماره های زیر اقدام کنید:

021-22091719

021-22142604

021-26766428

و شماره واتساپ:09301969614

 

مطالب پیشنهادی:

نظرات :

ارسال نظر

فیلدهای ستاره دار را حتما پرنمائید *

ارسال نظر

کلینیک کاردرمانی آریان

کلینیک کاردرمانی آریان

اپراتور

سلام دوست عزیز 😃

اگر نیاز به مشاوره دارید به صورت آنلاین تماس بگیرید.